Oman median puolesta (SK 22.1.2016)

WiseNetwork Oy on kehittänyt verkkopalvelujärjestelmän, jonka avulla urheiluseurat pystyvät hallitsemaan liiketoimintaansa entistä helpommin ja paremmin. Mahdollisuutena on luoda seuroille kokonaan ”oma media”.

Ässät on yksi porilaisyrityksen asiakkaista, ja tulokset ovat olleet hyviä: seuran asiakasrekisteri on nelinkertaistunut, lippu- ja fanituotemyynti kasvanut ja kotisivujen kävijämäärä kaksinkertaistunut.

PORI

Haluatko kuulla tuoreimmat uutiset Ässistä? Siinä tapauksessa suuntaat todennäköisesti Satakunnan Kansan tai jääkiekkoaiheisen verkkolehden Jatkoajan sivuille.

Tulevaisuudessa tiesi saattaa kuitenkin viedä myös Ässien omille kotisivuille. Näin on, jos WiseNetwork Oy:n toimitusjohtajan Hannu Myöhäsen tavoitteet toteutuvat.

Porilaisyritys on luonut verkkopalvelujärjestelmän, jonka avulla urheiluseurat voivat luoda itselleen ”oman median”.

Siinä urheiluseurat hyppäävät sivustakatsojasta kuskiksi. Se tapahtuu esimerkiksi niin, että sisältöä tuotetaan omille sivuille entistä ahkerammin.

– Me puhumme ”oman median” puolesta, jolloin urheiluseurat voivat itse hallita esimerkiksi viestintäänsä ja markkinointiaan. Oikeastaan kaikki on heidän käsissään – siis aivan kaikki.

– Sitä varten pitää tietysti olla sellainen järjestelmä, että nuo asiat voi laadukkaasti tehdä, Myöhänen kertoo.

WiseNetworkilla sellainen verkkojärjestelmäpalvelu on. Se kokoaa yhteen kaikki ne palvelut, jotka tavallisesti pitää hankkia useilta eri toimijoilta.

– Asiaa on tutkittu, ja tämä on ainutlaatuinen systeemi maailmassa. Tässä on katettuna hyvin pitkälti kaikki ne liiketoiminnan osa-alueet, joita kilpaurheilussa tarvitaan, Myöhänen miettii.

Suomeksi tämä tarkoittaa esimerkiksi uutispäivitykseen soveltuvia kotisivuja ja asiakashallinnan, myynnin sekä markkinoinnin työkaluja.

Kun porilaisyritys on yhdistellyt näitä palveluja yhteen, yksi asia on ollut päällimmäisenä mielessä.

– Olemme tähdänneet siihen, että kaikki on mahdollisimman helppoa. Järjestelmän eri palveluita on helppo käyttää, oli sitten asiakas tai ylläpitäjä. Se on tämän päivän ihmiselle tärkeää, pyörittelee WiseNetworkin kehitysjohtajaLasse Myöhänen.

Toimitusjohtaja Hannu Myöhänen on varma, että marraskuussa markkinoille tulleelle tuotteelle riittää kysyntää.

– Urheiluseuran tarpeisiin toteutettu IT-järjestelmä vaikuttaa älyttömästi seuran toimintaan. Se tuo huomattavan määrän lisää ansaintamahdollisuuksia ja todella paljon säästöjä sekä tehokkuutta, hän kehaisee.

– Urheiluseurojen resurssit ovat Suomessa pieniä. Meidän järjestelmällämme pystyy tekemään enemmän vähemmällä, lisää WiseNetworkin myynti- ja markkinointipäällikköTiina Ikala .

Kaksikon sanoille on myös katetta. WiseNetwork on tehnyt Ässien kanssa yhteistyötä noin puolentoista vuoden ajan, ja tulokset ovat olleet mainioita: porilaisseuran asiakasrekisteri on nelinkertaistunut, fanituotemyynti kasvanut ja kotisivujen kävijämäärä kaksinkertaistunut.

Vaikuttavinta on kuitenkin ollut Ässien yleisömäärien kasvu. Siinä missä valtaosa muista SM-liigan joukkueista kärsii katsojakadosta, patapaitojen yleisökeskiarvo on ollut noin tuhat silmäparia viime kautta korkeampi. On todennäköistä, että Ässien kotiottelujen katsojakeskiarvo on paras sitten kauden 1978–1979. Sitä ei selitetä pelkällä uusitulla Isomäki-areenalla.

– Kyse kokonaisuuksien summasta, joista remontoitu halli on tietysti yksi iso tekijä. Mutta yksi osa sitä on myös järjestelmämme, Hannu Myöhänen näkee.

WiseNetworkin luomus tarjoaa käyttäjilleen tarkkaa analyysiä kaikista järjestelmällä tehdyistä toimista. Tämän avulla Ässät on saanut esimerkiksi asiakkaistaan arvokasta tietoa.

– Et voi suunnitella markkinointiasi, jos et tiedä, kenelle koetat tuotettasi myydä, Myöhänen selventää.

– Ja juuri se on ollut suomalaisessa kilpaurheilussa heikolla tolalla. Omia asiakkaita ei tunneta, joten viestejä ei voida kohdentaa heille sopiviksi, Ikala lisää.

Porilaisyrityksen verkkopalvelujärjestelmä tarjoaa urheiluseuroille paljon uusia mahdollisuuksia. Automaattisesti sen avulla ei kuitenkaan seurojen taloutta pelasteta.

– Me tarjoamme työkalut, mutta loppu on kiinni seuran omasta osaamisesta ja asenteesta, Hannu Myöhänen linjaa.

– Pelkkä verkkojärjestelmäpalvelumme ei itse tee mitään. Asiakkaidemme on pakko aktivoitua, sillä muuten tuotteemme ei eroa mitenkään staattisesta sivupohjasta. Sellaisesta, jota seura ei edes pysty päivittämään, huomauttaa Lasse Myöhänen.

Tällä he viittaavat suomalaisen huippu-urheilun perisyntiin. Seurojen johdossa on ollut liian pitkään vallalla käsitys, että yleisölle riittää pelkkä kaukalossa ja kentällä näkyvä peli. Näin ei kuitenkaan ole, vaan katsojat ja sponsorit haluavat jotain muutakin.

– Laadukasta ja omia asiakkaita kiinnostavaa sisältöä pitää tuottaa aktiivisesti. Urheilu – ja myös monet muut toimialat – perustuvat sankareihin ja tarinoihin.

– Ovatko seurat osanneet myydä lajiaan näiden avulla? Se on hyvä kysymys, Hannu Myöhänen miettii.

Vanhoja näkemyksiä ei helposti muuteta, ja sen WiseNetworkin väki on huomannut. Oman kotisivun muuttaminen ”omaksi mediaksi” voi tuntua turhan suurelta askeleelta.

– Sen on huomannut, että seurat eivät ole tottuneet tällaisiin järjestelmiin. Asiaa on jouduttu paljon perustelemaan. Heille se on tuntunut isolta harppaukselta, vaikka järjestelmämme on tehty kaikille mahdollisimman helpoksi, Ikala myöntää.

Myös tässä WiseNetwork yrittää auttaa.

– Meidän pitää olla konsultoiva toimija. Sellainen, joka kouluttaa ja opettaa seuroja koko ajan siitä, miten verkkopalvelujärjestelmää kannattaisi käyttää, Hannu Myöhänen pyörittelee.

Hiljalleen moderni urheilumarkkinointi onkin suuntautumassa myös Suomeen. Hyvänä esimerkkinä tästä ovat muutamat kotimaiset urheiluseurat.

– Jokerit on rakentanut onnistuneesti tarinan KHL:stä, kolmikko kehaisee yhteen ääneen.

Vielä parempi osoitus kotimaisten urheiluseurojen nykyaikaistumisesta saattaa kuitenkin olla WiseNetworkin verkkopalvelujärjestelmä.

Jos kaikki menee niin kuin porilaisyritys suunnittelee, kotimaisella urheilurintamalla saatetaan nähdä tulevina vuosina isoja muutoksia. Ja ne muutokset ovat seurojen kannalta myönteisiä.

TIMO RIIHENTUPA