Valmistele verkkokauppasi myyntisesonkeihin | WiseNetwork Oy

WiseBlog: Valmistele verkkokauppasi myyntisesonkiin

Valmistautuminen suosittuihin myyntipäiviin kannattaa aloittaa ajoissa.

Loppuvuosi on yleensä menestyksekästä aikaa verkkokaupoille, mutta erilaisia piikkejä nähdään ympäri vuoden. Perinteisten kotimaisten myyntisesonkien rinnalle on vakiintunut myös joukko kansainvälisiä myyntipäiviä, jolloin asiakkaat osaavat odottaa verkkokaupoilta tarjouksia. Vaikka yrityksesi ei alun perin olisikaan suunnitellut markkinointikalenteriinsa näitä sesonkeja, mahdollistaa WisePlatformin kaltainen järjestelmä tarvittaessa nopean reagoimisen. Vielä ehtii siis miettiä sopiiko esimerkiksi johonkin loppuvuoden myyntipäivään "osallistuminen" omaan liiketoimintaan ja toisiko se mahdollisesti lisämyyntiä. Marras-joulukuussa on tulossa muun muassa seuraavanlaisia verkkokaupan myyntisesonkeja:

  • ​​​​​​​Singles Day (11.11.2024)
  • Isänpäivä (10.11.2024)
  • Black Friday (29.11.2024)
  • Cyber Monday (2.12.2024)
  • Joulumyynti
  • Vuodenvaihteen alennusmyynti

Näistä esimerkiksi Black Friday on nykyään usein jo koko viikon kestävä kampanja, eli Black Week. Monet yritykset tekevät myös tietoisen valinnan ja kiertävät esimerkiksi Black Friday -kampanjan sen osittain kyseenalaisen (kulutusjuhla)maineen vuoksi ja suunnittelevat tilalle omat kampanjansa.

Kiinnitä huomio verkkokaupan perusasioihin


Osallistuipa yrityksesi verkkokaupan sesonkimyynteihin tai ei, kannattaa omaa verkkokauppaa silmäillä läpi muutoinkin ja kiinnittää huomiota muutamiin perusasioihin ajankohdasta riippumatta. Verkkokaupan tulisi tarjota asiakkaalle helposti kaikki se tieto, mitä hän tarvitsee ostopäätöksensä tueksi. Esimerkiksi hiotut tuote-esittelyt sekä todellisuuden mukaiset ja myyvät kuvat ovat oleellinen osa palvelua.
​​​​​​​

Tuote-esittelyt

  • Tuotteiden ja palveluiden esittelyt tulisivat olla mahdollisimman kuvaavia sekä kertoa asiakkaan saamista hyödyistä.
  • Mieti äänensävy, millä haluat puhutella asiakkaitasi.
  • Muista selventää tekstiäsi kappalejaoin ja käytä tarvittaessa väliotsikoita.
  • Mitä tarkemmin asiakkaalle jaksaa kuvailla tuotteen yksityiskohtia ominaisuuksia, sitä paremmin kauppa todennäköisesti käy.

Tuotekorttien kuvat

  • Tuotekuvien tulisi olla laadukkaita ja esitellä tuotteiden ominaisuuksia monipuolisesti.
  • Yhdestä tuotteesta olisi hyvä olla esillä useampia kuvia verkkokaupassa.
    ​​​​​​​

Selkeät toimintaohjeet ja riittävästi tietoa

  • Asiakkaat haluavat tietoa ostopäätöksensä tueksi.
  • Itse tuotetietojen lisäksi oleellista on kertoa selkeästi ja näkyvästi muun muassa toimituksen kestosta.
  • Tärkeitä tietoja ovat myös ohjeet ostoksen palauttamiseen ja vaihtamiseen sekä asiakaspalvelun yhteystiedot. Älä siis piilottele näitä.
    ​​​​​​​

Varastosaldot

  • Vaikka esimerkiksi WisePlatform-järjestelmä osaa automaattisesti pitää huolta, että verkkokaupan ja varastohallinnan tuotesaldot vastaavat toisiaan, jää yrityksen tehtäväksi kuitenkin tilata tuotteita varastoonsa. Varastojen tilanne onkin hyvä tarkistaa ennen verkkokaupan kampanjoita, jottei käy niin, että kampanjassa myydään tuotetta, mitä ei pystytä toimittamaan asiakkaalle.



Sinua voisi myös kiinnostaa

WiseBlog: 5 vinkkiä sähköpostimarkkinointiin

Näillä vinkeillä erotut ja loistat sähköpostiviestiesi sisällöillä.

Lue lisää

WiseBlog: Omien asiakaslistojen hyödyntäminen maksetussa mainonnassa

CRM ja maksettu mainonta tukevat toisiaan - ota molemmista kaikki irti ja kasvata myyntiäsi!

Lue lisää

WiseBlog: CRM - markkinointi – myynti:
​​​​​​​menestyksen kulmakivet

Kun asiakkuuden hallinta, myynnit työkalut ja markkinoinnin työkalut ovat kaikki samaa järjestelmää, voidaan luoda menestystarinoita. Tutustu miten se tehdään!

Lue lisää