Myynnin johtaminen
Myynnin johtamisen keskeisin tehtävä on rakentaa yritykselle tehokas myyntikoneisto, ulosmitata siitä parhaimmat tehot ja kehittää sitä jatkuvasti. Laadukas myyntikoneisto on merkittävin tulevan menestyksen määrittelijä.
Myynnin johtaminen koostuu yrityksen kokonaisstrategiaan nivoutuvasta suunnittelusta ja budjetoinnista, systemaattisesta operatiivisen toiminnan johtamisesta, kehittyvästä myyntistrategiasta sekä reaaliaikaisesta myynnin seurannasta ja analytiikasta.
Tähän kaikkeen WisePlatform ja sen erilaiset myynnin johtamiseen & seurantaan suunnitellut dashboardit antavat erinomaiset työkalut.
Myynnin yhteenveto antaa yhdellä silmäyksellä myynnin johdolle kokonaiskuvan myynnin tilanteesta. Näet miten paljon sinulla on aktiivista sopimuskantaa, avoinna olevia tarjouksia tai tulevia aktiviteetteja kalenterissa, esim. tapaamisia. "Myynti myyjittäin" kuvaa graafisesti myynnin kehitystä myyjittäin. Kaikki data dashboardeille tulee automaattisesti WisePlatformin tuote-/sopimushallinasta, eikä myynnin johdon tarvitse sen suhteen tehdä mitään manuaalisesti.
Myynnin yhteenvedossa pääset myös pureutumaan tarkemmin myynnin tilanteeseen. Voit tarkastella myyntiä myyjittäin, tuotteittain tai tageittain. Pystyt muun muassa hahmottamaan, mitkä tuotteet tai tuoteryhmät ovat myyneet tai mitkä vastaavasti eivät ole myyneet toivotusti. Pääset myös näkemään myyjäkohtaisesti sekä tulevat että menneet aktiviteetit. Myös avoimia tarjouksia voi seurata myyjien osalta sekä kappalemäärällisesti että euromääräisesti.
"Myynti yhteensä - koko tilikausi" graafi kuvaa myyntisi tilanteen näppärästi peilaten kuluvan vuotesi myyntiä sekä edellisen vuoden myyntiin että asettamisiisi tavoitteisiin. Varsinkin silloin, kun toiminnassasi liikevaihto kertyy yleensä tietyn kaavan mukaan, pysyt erittäin hyvin tilanteen tasalla yhdellä silmäyksellä tähän graafiin.
Kampanjamyyjän dashboard on nimensä mukaisesti suunniteltu erilaisten myyntikampanjoiden johtamisen tueksi. Se näyttää sinulle graafisesti soittoyritykset, asiakaskeskustelut ja tarjoukset ja vertaa tilannetta asettamiisi tavoitteisiin. Kyseinen työkalu auttaa sinua hahmottamaan, miten hyvässä vauhdissa projektisi/kampanjasi on.
Tiimin dashboard kuvaa graafin avulla ns. "Myynnin pipelinen", eli myyntisuppilon. Myyntisuppilo alkaa vasemmalta liideistä, joita yritykselläsi on. Kontaktien ja tarjousten antamisen jälkeen suppilo kapenee ja lopulta graafi kuvaa syntyneet sopimukset. Koska kyseessä on tiimin dashboard, esittää graafi myös suppilon kehittymisen myyjittäin, jotka ovat graafissa esitetty eri värein.
Tiimin dashboard esittää myös tiimin myyjien statistiikkoja myyjittäin. Saat dataa mm. soittoyrityksistä, asiakaskeskusteluista, tarjouksista ja myynneistä eri vuosittain.
WisePlatformin myynnin seurannan työkalua voit hyödyntää erilaisille myyntikampanjoille. Voit ajaa liidejä myynnin seurannan tauluun automaattisesti tagin perusteella (esim. olemassa olevat yhteistyökumppanit) tai vaikkapa kotisivuille upotetun yhteydenottolomakkeen avulla. Myynnin seurannan taulukko helpottaa myyjää pysymään tilanteen tasalla siitä, minkälaisia toimenpiteitä kunkin asiakkaan kanssa on tehty tai on vielä tekemättä. Myynnin seurannan vaiheet/otsikot ovat täysin itse muokattavissa.