17.03.2023 15:20
1. Jaa yksi ja sama sisältö kaikissa kanavissasi
Kaikki samassa järjestelmässä ideologia: Julkaisujärjestelmään ja kotisivuille toteutettuja sisältöjä voidaan hyödyntää sähköpostimarkkinoinnin sisällöntuotannossa.
- Säästät aikaa ja helpotat työtä, kun teet markkinointimateriaalin yhteen paikkaan ja voit jakaa sitä eri kanavissa.
2. Käytä vain automaattisesti päivittyviä postituslistoja
WisePlatformissa kannattaa suosia sääntöjen mukaan luotuja postituslistoja, jolloin ne pysyvät ajan tasalla tagien perusteella.
Henkilön käyttäytymisen perustella saadaan luotua esimerkiksi seuraaville ryhmille automaattisesti tageja (eli siirrettyä henkilöt sähköpostilistalle)
- Verkkokaupasta tietyn tuotteen / palvelun ostaneet
- Tapahtumaan osallistuneet / tapahtumalipun ostaneet
- Tiedonkeräyslomakkeeseen vastanneet (uutiskirjeen tilaus, kyselyt, tutkimukset, ym.)
Automaatioiden lisäksi pystyy hakutyökalun avulla lisäämään henkilöille myös manuaalisesti erilaisia tageja, joiden avulla saa lisättyä henkilöitä sääntöjen mukaisille postituslistoille (esim. uutiskirjeen avaajat / klikanneet).
Kannattaa myös muistaa, että jos joku poistuu postituslistalta se ei ole pelkästään huono asia. Tärkeitä ei ole sähköpostituslistan koko vaan laatu.
3. Selvitä, mitkä aiheet kiinnostavat ja mitä klikataan
Kaikkea ei tarvitse paljastaa sähköpostissa. Voit laittaa sähköpostiin vain pienen johdatuksen aiheestasi ja kehottaa lukemaan juttu loppuun kotisivuillasi.
- Näin ohjaat lukijoita omaan mediaan sekä saat samalla selville, mitkä aiheet kiinnostavat asiakkaitasi / millaisia juttuja klikataan.
4. Ryhmittele asiakkaita jo uutiskirjeen tilausvaiheessa
Anna lukijan päättää, mitä tietoa hän haluaa vastaanottaa. Esimerkiksi uutiskirjeitä varten voidaan WisePlatformin tiedonkeräystyökalulla luoda räätälöity tilaussivu, jossa kontaktit voidaan jakaa jo kirjeen tilausvaiheessa ryhmiin kiinnostuksen kohteiden mukaan. Huomaa, että jokaisella postituslistallasi voi olla luotuna myös samanniminen sähköpostin peruutusryhmä, jolloin vastaanottajat voivat peruuttavaa vain kyseisen postitulistakirjeet, mutta vastaan ottaa yritykseltä vielä muuta viestintää.
Golfeilla esim.:
- kurssit
- matkat
- kenttäinfo
- kilpailut
Kuntosaleilla esim.
- kuntosali
- ryhmäliiikunta
- valmennukset
Eri tarkoituksiin käytettäville sähköpostimarkkinointiviesteille voidaan myös luoda järjestelmään lisämaksusta erilaisia pohjia eli templateja.
- tarjouskirje (verkkokauppa)
- ajankohtaisista aiheista kertova uutiskirje
- tapahtumakutsu
5. Tunne kohderyhmästi - kokeile A/B-testausta
Voit testata erilaisia asioita esim. erilaisten sähköpostin aiheiden tai lähetysaikojen toimivuutta. Hyvä tapa on testata vain yhtä asiaa kerrallaan, jotta näkee sen vaikutukset avaus- tai klikkiprosentteihin.
A/B-testaus
Lähetysajan testaaminen
Perinteisesti sähköpostimarkkinointi on suositeltu lähettämään siihen aikaan, jolloin vastaanottajalla on aikaa perehtyä siihen.
- Kuluttaja-asiakkaita on saatettu tavoitella ilta-aikaan ja yritysasiakaita toimistoaikoina.
- Mikään ei estä testaamasta viestien lähettämistä niin sanottujen ”parhaiden aikojen” ulkopuolella. Voi olla, että silloin viesti tavoittaakin paremmin, kun muita viestejä ei tule niin paljoa.
- Testaa erilaisia päiviä ja kellonaikoja ja katso, mikä sopii sinun kohderyhmällesi parhaiten. vaihtele lähetysaikaa
Viestin sisällön testaaminen
Kokeile lähettää kaksi viestisisällöltään lähes samaa meiliä kahdelle eri vastaanottajaryhmälle.
Voit testata vaihtaa sähköpostin aihetta, viestissä olevien tekstien, kuvien ja otsikoiden määriä seä paikkoja. Hyvä testattava elementti on myös CTA-painikkeen sisältämä teksti sekä painikkeen väri, muoto ja koko.
A/B-testauksen jälkeen saat tietää omalle kohderyhmällesi ja toiminnallesi parhaiten sopivien viestien lähetysajan ja tyylin.
6. Kerrytä juttuarkistoa ja hyödynnä aikaisemmat sisällöt
Kaikista sisältöartikkeleista kannattaa kerryttää itselleen (tai miksei myös julkiseksikin) uutiskirje / juttuarkistoa, mistä vanhojen kirjeiden aiheet löytyvät helposti.
- Joka kerta ei tarvitse kirjoittaa uutta artikkelia, vaan voit päivittää ja kierrättää vanhoja juttuja.
- Vuosi tai kaksi vuotta sitten julkaistut jutut voivat olla isolle osalle asiakkaistasi uusia.
7. Personointi nimen avulla
Personointi on hyvä tapa erottua viestinnässä ja kuluttajan sähköpostien tulvasta. Kun viesti on personoitu, niin vastaanottaja kokee viestin olevan kirjoitettu juuri hänelle.
- Yksi tapa lisätä persoinointia on lisätä vastaanottajan nimi viestin aiheeseen tai otsikkoon.
- Tätä tapaa on hyvä käyttää joskus herättämään vastaanottajan huomio, mutta joka kerta siihen ei kannata lähteä.
- Muista tarkistaa, että postituslistasi vastaanottajilla on nimitiedot kunnossa CRM:ssä.
- Lisää seuraava komento sähköpostisi aihekenttään, otsikkoon tai viestiin:
[%first_name%] = hakee järjestelmästä vastaanottajan etunimen
[%last_name%] = hakee järjestelmästä vastaanottajan sukunimen