Saldon muodostuminen
Saldoa voi muodostua asiakkaan ajanvaraustuotteen peruutuksesta/hyvityksestä tai sitä voidaan lisätä asiakkaalle manuaalisesti saldohallinnassa. Asiakkaat voivat myös ostaa saldoa verkkokaupasta tai kassalla.
Tässä ohjeessa saldon muodostumisen eri tavat:
Saldon ostaminen verkkokaupasta (ostoskori)
Asiakkaat voivat ostaa saldoa verkkokaupasta (mikäli se sallitaan). Tällöin he ostavat verkkokaupasta saldo tuotetta (Wallet-saldo tai saldon lataaminen) ja kappalemäärällä määritetään, kuinka paljon saldo ostetaan (1,00€ x 10 kpl = 10,00€ saldoa).
Saldotuote voidaan asettaa näkyville verkkokauppaan haluttuun kategoriaan.
Saldon ostaminen verkkokaupasta (maksaminen)
Tämän jälkeen asiakas jatkaa verkkokaupassa maksuvaiheeseen asti valiten haluamansa maksutavan ja suorittaen tilauksen loppuun.
Maksun suorittamisen jälkeen tapahtumasta muodostuu verkkokauppatilaus ja myynti sekä maksutapa päätyvät asetusten mukaan mynntiraporteille sekä kirjanpitoon.
Asiakkaalle muodostuu esimerkkitapauksessa 10,00€ saldoa (nähtävissä saldohistoriassa), jota hän voi käyttää maksaessaan verkkokaupassa tai kassalla.
Ks. ohje saldot!
Saldon ostaminen kassasta (ostoskori)
Saldon näkyminen kassapöydällä saadaan määritettyä kassapöytien kategorioiden asetuksissa.
Saldotuote valitaan kassalla ostoskoriin ja kappalemäärällä määritetään, kuinka paljon saldoa asiakas ostaa (1,00€ x 20 kpl = 20,00€ saldoa).
Saldon ostaminen kassasta (maksaminen)
Tämän jälkeen jatketaan maksuvaiheeseen ja valitaan maksutapa, jolla asiakas ostoksen kassalla maksaa.
Maksun suorittamisen jälkeen tapahtumasta muodostuu kassakauppatilaus ja myynti sekä maksutapa päätyvät asetusten mukaan mynntiraporteille sekä kirjanpitoon.
Asiakkaalle muodostuu esimerkkitapauksessa 20,00€ saldoa (nähtävissä saldohistoriassa), jota hän voi käyttää maksaessaan verkkokaupassa tai kassalla.
Ks. ohje saldot!
Saldon manuaalinen lisääminen admin-hallinnasta
Saldoa voidaan manuaalisesti lisätä asiakkaalle admin-hallinnasta saldojen listausnäkymästä. Huom! Manuaaliset saldolisäykset eivät näy myyntiraporteilla, vaan ainoastaan kirjanpidossa tositteina ja saldoraportilla!
Myynti -> Tilaukset -> Saldo -> Lisää saldoa -painike
Saldoa voi lisätä asiakkaalle manuaalisesti erilaisilla käyttötapauksissa, kuten:
- Palkinto kilpailun voitosta
- Hyvitys maksetusta ajanvarauksesta/vuorosta/greenfeestä/palvelusta/tuotteesta
- Erilaiset kampanjat esim. osakkaille, joissa asiakas saa esimerkiksi sadan (100,00) euron ostoksella saldoa 150,00 euroa
Määrä: Määritetään myönnetyn saldon määrä
Henkilö: Haetaan henkilö CRM:stä
Tilaus (valinnainen): Syötetään tilausnumero, jos saldopalautus halutaan liittää tiettyyn tilaukseen. Tällöin palautus osaa vähentää tilauksen kirjanpitotilin mukaisesti myyntiä kirjanpidosta.
Kirjanpitotili: Jos tapahtumaa ei liitetä tilaukseen, tulee saldon myöntämiselle asettaa kirjanpitotili. Kirjanpitotili riippuu siitä, mihin tarkoitukseen saldoa ollaan myöntämässä. Tarkista kirjanpitotili kirjanpitäjältäsi!
Yritys: Nähtävissä on saldon myöntävä yritys. Jos järjestelmässänne on useampia aliyrityksiä tarkista, että saldoa ollaan myöntämässä oikealta yritykseltä!
Selitys: Pakollinen selite saldon myöntämisen syylle.