Saldot | WiseNetwork Oy

Saldo

Jos haluatte saldot käyttöön järjestelmäänne, ottakaa ensimmäiseksi yhteyttä tukipalveluumme.

HUOM! SALDOTOIMINNOT EIVÄT OLE KÄYTETTÄVISSÄ, JOS KÄYTÖSSÄNNE ON PAYTRAILIN SHOP-IN-SHOP -TOIMINTO.

Saldon toiminnan kuvaus

Saldoa voi muodostua asiakkaan ajanvaraustuotteen peruutuksesta/hyvityksestä tai sitä voidaan lisätä asiakkaalle manuaalisesti saldohallinnassa. Asiakkaat voivat myös ostaa saldoa verkkokaupasta tai kassalla.

Asiakas voi käyttää hänellä olevaa saldoa joko verkkokaupassa ajanvaraustuotteen maksamiseen tai kassalla tuotteiden/palvelujen maksamiseen. Teidän tulee itse valvoa, mihin tuotteisiin saldoa voidaan kassalla käyttää.

Määritätte itse omaan järjestelmäänne, mitkä toiminnot ovat sallittuja järjestelmässänne.

Kun olette saaneet kuittauksen tuestamme, että voitte edetä saldon aktivoinnissa, siirtykää tämän jälkeen ohjeeseen "Saldo -toiminnon käyttöönotto"

Kun olette suorittaneet kyseisessä ohjeessa kerrotut toimenpiteet, tutustukaa tähän Saldojen yleisohjeeseen sekä ohjeisiin "Saldon muodostuminen" ja "Saldon käyttö".


Saldon listausnäkymä

Löydät listauksen seuraamalla polkua:

→ Myynti
→ Tilaukset
→ Saldo

Listauksessa on sarakkeina:

Henkilö: Henkilön nimi, jolla saldoa on
Yritys: Mille aliyritykselle saldo on muodostunut
Saldo: Saldon tämän hetkinen määrä
Luontipäivä: Koska henkilölle on muodostunut saldoa ensimmäisen kerran
Viimeksi käytetty: Koska henkilölle on viimeisimmäksi tehty muutoksia saldoon
Aktiivinen: Onko saldon käyttö henkilöllä aktiivisena vai ei.

Listauksen sarakkeista on mahdollista hakea tietoa kirjoittamalla valkoiseen kenttään sarakkeen yläpuolella. Kaikkia sarakkeita voidaan myös suodattaa nousevaan tai laskevaan järjestykseen.


Henkilön saldohistoria

Pääset henkilön saldonäkymään klikkaamalla saldolistauksessa asiakkaan nimeä, tai tilauksesta, jossa on saldotapahtumia ja linkki "Saldohistoria".

Ylhäällä näkyy aliyrityskohtaisesti henkilön tämänhetkinen saldo.

Alhaalla on listaus henkilön saldohistoriasta, jossa on eriteltynä jokainen henkilön saldotapahtuma (lisäys ja käyttö).



Saldon näkyminen tilauksella (Saldolla maksaminen)

Jos asiakas maksaa tilauksen saldolla, näkyy tämä tilauksen suoritukset välilehdellä seuraavasti:

- Suorituksissa näkyy saldon maksutapa

- Saldot -kohdassa näkyy, miten maksu saldolla on vaikuttanut asiakkaan saldon määrään -> Asiakkaan saldonäkymään on olemassa myös linkki

- Tositteet -kohdassa näkyy tuotteen/palvelun myynnistä muodostunut MT-tosite (myynti) sekä saldomaksusta muodostunut SK-tosite (Saldon käyttö)


Saldon näkyminen tilauksella (Saldon ostaminen)

Jos asiakas ostaa verkkokaupasta saldoa, näkyy tämä tilauksen suoritukset välilehdellä seuraavasti:

- Saldot -kohdassa näkyy, miten osto on vaikuttanut asiakkaan saldon määrään -> Asiakkaan saldonäkymään on olemassa myös linkki

- Tositteet -kohdassa näkyy saldon ostamisesta muodostunut SM-tosite (Saldon muodostuminen)


Saldon näkyminen tilauksella (Tilauksen peruuttaminen/ hyvittäminen)

Jos asiakkaan tilaus peruutetaan/hyvitetään, näkyy tämä tilauksen suoritukset välilehdellä seuraavasti:

-> Tilauksesta muodostuu tässä kohtaa hyvitystilaus, joka kumoaa alkuperäisen tilauksen

-> Suorituksissa näkyy saldon lisäyksen maksutapa (maksu palautetaan asiakkaalle saldona)

-> Saldot kohdassa näkyy, että saldoa on muodostunut asiakkaalle ja linkki saldohistoriaan

-> Tositteet kohdassa näkyy SM-tosite (saldon muodostuminen) ja MT-tosite hyvitetystä myynnistä


​​​​​​​


Saldon tositelogiikka

Saldoista on olemassa kaksi tositetyyppiä:

  • SM Saldon muodostumistapahtuma

    Saldon muodostumistapahtuma (SM) muodostuu, kun tilaus peruutetaan ja saldot ovat järjestelmässä päällä. Järjestelmä tekee automaattisesti tositteelle kirjauksen saatavatilille sekä vastakirjauksen saldon vastiketilille.

  • SK Saldon käyttötapahtuma

    Saldon käyttötapahtuma (SK) muodostuu, kun tilaus maksetaan saldolla. Järjestelmä tiliöi suorituksen automaattisesti pois saatavatililtä ja tekee vastakirjauksen saldon vastiketilille.

Saldojen raportti