Valmistele verkkokauppasi loppuvuoden myyntisesonkiin | WiseNetwork Oy

Valmistele verkkokauppasi loppuvuoden myyntisesonkiin

Valmistautuminen loppuvuoden suosittuihin myyntipäiviin kannattaa aloittaa viimeistään nyt. Lue vinkit verkkokauppasesonkiin valmistautumiseen ja esimerkiksi lahjakorttien myyntiin.

Loppuvuosi on yleensä menestyksekästä aikaa verkkokaupoille. Perinteisten kotimaisten myyntisesonkien rinnalle on vakiintunut myös joukko kansainvälisiä myyntipäiviä, jolloin asiakkaat osaavat odottaa verkkokaupoilta tarjouksia. Vaikka yrityksesi ei alun perin olisikaan suunnitellut markkinointikalenteriinsa näitä sesonkeja, mahdollistaa WisePlatform-järjestelmä tarvittaessa nopean reagoimisen. Vielä ehtii siis miettiä sopiiko esimerkiksi johonkin loppuvuoden myyntipäivään "osallistuminen" omaan liiketoimintaan ja toisiko se mahdollisesti lisämyyntiä. Marras-joulukuussa on tulossa muun muassa seuraavanlaisia verkkokaupan myyntisesonkeja:

  • ​​​​​​​Singles Day (11.11.)
  • Isänpäivä (12.11.)
  • Black Friday (24.11.)
  • Cyber Monday (27.11.)
  • Joulumyynti
  • Vuodenvaihteen alennusmyynti

Näistä esimerkiksi Black Friday on nykyään usein jo koko viikon kestävä kampanja. Monet yritykset tekevät myös tietoisen valinnan ja kiertävät esimerkiksi Black Friday -kampanjan sen osittain kyseenalaisen (kulutusjuhla)maineen vuoksi ja suunnittelevat tilalle omat kampanjansa.


Kiinnitä huomio verkkokaupan perusasioihin

Osallistuipa yrityksesi verkkokaupan sesonkimyynteihin tai ei, kannattaa omaa verkkokauppaa silmäillä läpi muutoinkin ja kiinnittää huomiota muutamiin perusasioihin ajankohdasta riippumatta. Verkkokaupan tulisi tarjota asiakkaalle helposti kaikki se tieto, mitä hän tarvitsee ostopäätöksensä tueksi. Esimerkiksi hiotut tuote-esittelyt sekä todellisuuden mukaiset ja myyvät kuvat ovat oleellinen osa palvelua.

Tuote-esittelyt

  • Tuotteiden ja palveluiden esittelyt tulisivat olla mahdollisimman kuvaavia sekä kertoa asiakkaan saamista hyödyistä.
  • Mieti äänensävy, millä haluat puhutella asiakkaitasi.
  • Muista selventää tekstiäsi kappalejaoin ja käytä tarvittaessa väliotsikoita.
  • Mitä tarkemmin asiakkaalle jaksaa kuvailla tuotteen yksityiskohtia ominaisuuksia, sitä paremmin kauppa todennäköisesti käy.

Tuotekorttien kuvat

  • Tuotekuvien tulisi olla laadukkaita ja esitellä tuotteiden ominaisuuksia monipuolisesti.
  • Yhdestä tuotteesta olisi hyvä olla esillä useampia kuvia verkkokaupassa.
  • ​​​​​​​WisePlatformilla toteutetuissa verkkokaupoissa kuvana toimii parhaiten neliön mallinen kuva (mieluiten kuvasuhteeltaan 800 x 800 px), jolloin kuvasta ei rajata mitään pois tai alkuperäistä ei venytetä.

Selkeät toimintaohjeet ja riittävästi tietoa

  • Asiakkaat haluavat tietoa ostopäätöksensä tueksi.
  • Itse tuotetietojen lisäksi oleellista on kertoa selkeästi ja näkyvästi muun muassa toimituksen kestosta.
  • Tärkeitä tietoja ovat myös ohjeet ostoksen palauttamiseen ja vaihtamiseen sekä asiakaspalvelun yhteystiedot. Älä siis piilottele näitä.

Varastosaldot

  • Vaikka WisePlatform-järjestelmä osaa automaattisesti pitää huolta, että verkkokaupan ja varastohallinnan tuotesaldot vastaavat toisiaan, jää yrityksen tehtäväksi kuitenkin tilata tuotteita varastoonsa. Varastojen tilanne onkin hyvä tarkistaa ennen verkkokaupan kampanjoita, jottei käy niin, että kampanjassa myydään tuotetta, mitä ei pystytä toimittamaan asiakkaalle.

Hyödynnä "kaikki samassa järjestelmässä" -edut myös verkkokaupan kohdalla

Vaikka verkkokaupan pohja on kunnossa, asiakkaat eivät kuitenkin löydä sinne vahingossa. Älä siis unohda markkinoida ja kertoa asiakkaillesi verkkokaupastasi.

Nosta verkkokaupan sisältöjä kotisivuille ja uutiskirjeisiin
Kun WisePlatformissa kaikki työkalut ovat samassa järjestelmässä, tarkoittaa tämä, että myös verkkokaupasta on helppo tuoda sisältöjä muualle järjestelmän osiin. Verkkokaupassa myytäviä tuotteita ja tarjouksia pystyy nostamaan esille kotisivujen sisältöihin tai liittämään verkkokaupan tuotteen mukaan asiakkaille lähetettävään uutiskirjeeseen.

Segmentoi kohderyhmäsi
Segmentoidulle kohderyhmälle rakennettu yksilöllinen viesti puhuttelee vastaanottajaansa ja tuottaa siitä syystä parempaa tulosta. WisePlatformissa asiakkaille saa lisättyä automaattisesti erilaisia tageja tai rooleja esimerkiksi heidän tekemiensä verkkokauppaostosten pohjalta. Näiden segmentointien avulla voidaan esimerkiksi palkita sitoutuneita asiakkaita tai huolehtia, että asiakkaat ostaisivat jatkossakin.

Kohderyhmien segmentoinnin lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota myös myytävien tuotteiden / palveluiden ajankohtaisuuteen: Mitkä tuotteet / palvelut kiinnostavat kohderyhmääni juuri tässä hetkessä tai vuodenajassa?

Lisää verkkokauppaan jäsenille tarkoitettu kampanjasivu
Jos haluat luoda esimerkiksi vain tietylle asiakasryhmälle tarkoitetun ja näkyvän kampanjasivun verkkokaupaan, tämä onnistuu järjestelmän roolien hallinnan avulla. Tässä tapauksessa asiakkaiden tulee olla rekisteröityneitä järjestelmääsi (eli heillä tulee olla tunnus ja salasana palveluun) sekä heille tulee olla lisättynä tietty rooli.

Ajasta alennuskampanjoita
WisePlatformin verkkokaupassa voi ajastaa alennukset alkamaan ja päättymään haluttuna ajankohtana. Näin alennuksia ei tarvitse erikseen muistaa ottaa pois näkyviltä.

Huomaa, että WisePlatformin verkkokaupassa voidaan myydä myös palveluita ”varaston kautta”. Järjestelmään määritetään tällöin enimmäismäärä, jolla alennushintaista palvelua halutaan myydä. Mahdollista on siis myydä esimerkiksi 20 kappaletta alennushintaista palvelua, jonka jälkeen hinta muuttuu jälleen normaaliksi. Mikäli haluatte myydä jotain tarjoamaanne palvelua rajoitetun määrän, olkaa yhteydessä asiakasvastaavaanne.

Tuotesaldot ajan tasalla
Kun tuote- ja varastohallinta toimivat samassa järjestelmässä myös varastosaldot pysyvät automaattisesti ajan tasalla. Näin vältytään ikäviltä tilanteilta, joissa asiakas tilaisi tuotteen, jota ei ole jäljellä.

Lisämyyntiä lahjakorttien avulla
WisePlatformin verkkokaupasta löytyy asiakkaidemme käytettäväksi valmis lahjakorttielementti. Lahjakorttien avulla yritys saa keinon hankkia lisämyyntiä ja loppuasiakkaille se tarjoaa helppouden ostaa tuotteita / palveluita ajasta ja paikasta riippumatta. Lahjakortteja on saatavilla sekä perinteinen tulostettava että sähköinen versio.


Tilauksen jälkeen korostuu erinomainen asiakaspalvelu

Kun asiakas on tehnyt tilauksen, ei työ lopu tähän. Mikäli asiakas on tilannut toimitettavan tuotteen tulee tavarantoimituksen olla nopeaa. Myös asiakaspalvelun tulee on helposti saavutettavissa asiakkaan kysymysten varalta.

Tuotteiden toimituksessa tulee olla tarkkana, että erityisesti lahjaksi ostetut tuotteet ehtivät asiakkaille ajoissa. Lahjakorttien kanssa tätä ongelmaa ei ole, sillä lahjakortti toimitetaan asiakkaalle sähköisesti heti ostoksen jälkeen. Tästä syystä lahjakortti on erinomainen vinkki viime hetken lahjaostoksille!


Apua verkkokaupan toimintoihin? - ota yhteyttä

Mikäli tarvitsette apua verkkokauppanne viilaamiseen, lahjakorttien myymiseen tai neuvoja jonkun muun toiminnon suorittamiseen, ottakaa yhteyttä asiakasvastaavaanne.

Olkaa meihin yhteydessä, niin laitetaan yhdessä verkkokauppanne myynti rullaamaan!

Myyntirikasta syksyä toivottaen,
WiseNetworkin asiakaspalvelutiimi


Lisätehoa myyntiin lahjakorteilla

Lisämyyntiä lahjakorttien avulla

WisePlatformin verkkokaupasta löytyy asiakkaidemme käytettäväksi valmis lahjakorttielementti. Lahjakortit tuovat helpotusta ja lisämyyntiä yritysten kaupan tekoon.

Lue lisää