WiseEvent vuosikatsaus 2022
Uusi vuosi suuntaa katseet tulevaan, mutta antaa myös oivan mahdollisuuden käydä läpi tärkeimmät tapahtumat menneeltä vuodelta.
WiseEvent toiminnanohjausjärjestelmä sisältää kotisivut, markkinoinnin, myynnin ja taloushallinnon työkalut täydennettynä tapahtumatoiminnan ratkaisuilla - kaikki samassa CRM-järjestelmässä, samoilla logiikoilla ja käyttäjätunnuksilla.
WisePlatformia hyödyntävä WiseEvent toiminnanohjausjärjestelmä on suunnattu tapahtumiin ja resurssien vuokraamiseen liiketoimintansa perustavien yrityksien käyttöön ja se palvelee koko tapahtuma-alaa hyvin monipuolisesti. WiseEvent tuotteella on näin myös asiakkuuksia varsin monipuolisesti. Edustettuna on muun muassa urheiluseuroja (jääkiekko-, jalkapallo-, tennis- ja pesäpalloseuroja), teatteria, ravintola-alaa sekä monipuolisesti erilaisia palloiluhalleja ja aktiviteettipuistoja. Jääkiekon Liiga-seuroja on tällä hetkellä asiakkaanamme yhdeksän kappaletta.
Vuoden 2022 yhtenä suurimpana teemana Event-puolella oli palloilun kehitys ja palloilun uudet asiakkuudet. Eritoten ajanvarauskalenteriin kehitettiin lukuisia ominaisuuksia, mutta muun muassa täysin uutena ominaisuutena järjestelmän työkaluihin kehitettiin valo-ohjaus, jota pystytään hyödyntämään voimassa olevien varausten ohjaamana pelikenttäkohtaisesti ja siten myös saavuttaa säästöjä sähkökustannuksissa. Tästä kaikesta laajasta kehitystyöstä pääsevät nyt nauttimaan palloilutoimijat hyvin laajalla skaalalla, sillä järjestelmä soveltuu niin tenniksen, padelin, golf-simulaattorin tai vaikkapa monitoimihallin toiminnanohjaukseen.
Palloilun kehityksen mahdollisti käytännössä toukokuussa 2022 perustettu WiseNetworkin ja palloilutoimijoiden yhteinen kehitysryhmä, jonka tavoitteena oli listata, allokoida ja priorisoida WiseEvent järjestelmään tehtäviä kehityskohteita. Kehitysryhmä kokoontui vuoden aikana yhteensä viisi kertaa ja paikalla oli keskimäärin noin kymmenen hengen työryhmä. Palloilun kehitysryhmä tulee jatkamaan hyvin alkanutta työtään myös vuonna 2023, eikä kehitysryhmien perustaminen muille Event-sektoreille ole missään nimessä pois suljettua. Päin vastoin, tavoitteenamme on löytää vuodelle 2023 vähintään kaksi uutta Event-kehitysryhmää. Voisiko se olla juuri sinun toimialaltasi?
WiseNetworkin organisaatio on vahvistunut hyvin merkittävästi viimeisen kahden vuoden aikana ja niin se on vahvistunut myös Event-puolella. Jose Laaksonen aloitti toimialajohtajana huhtikuussa 2022 ja joulukuussa 2022 remmiin hyppäsi Gym ja Event toimialojen palvelupäälliköksi Mika-Matti Ojala. Mika-Matilla on laaja-alainen kokemus ja osaaminen sekä liike-elämästä että ohjelmistoyrityksessä työskentelemisestä. Yksi hänen toimenkuvansa tärkeimmistä tavoitteistaan on varmistaa, että asiakkaillamme on käytössään paras tietämys WisePlatform järjestelmästä sekä jakaa parhaita käytäntöjä ja luoda lisäarvoa asiakkaillemme, kun monipuolisen toiminnanohjausjärjestelmän kaikki hyödyt ja ominaisuudet saadaan saatettua asiakkaidemme jokapäiväiseen toimintaan. Tällä tavoin nerokkaan ”Kaikki samassa järjestelmässä” ideologian koko valtava potentiaali saadaan myös ulos mitattua. Lopputuloksena ja tavoitteena on tietenkin se, että WiseNetworkin asiakkaat pystyvät tehostamaan resurssien käyttöään, luomaan uusia tulovirtoja sekä kasvattamaan liikevaihtoaan. Varsinkin teatterimaailmasta kokemusta omaava ja kesällä 2023 vanhempainvapaalta palaava Linnea Kotiniemi tulee myös vahvistamaan Event-tiimiä tuoden oman asiantuntijuudensa Event-asiakkaiden hyödyksi.
Jose Laaksonen
Toimialajohtaja
WiseEvent
WisePlatformin ja toimialakohtaisten ratkaisujen filosofia on SaaS-palvelu, jossa järjestelmää ja työkaluja ei toimiteta tuotteena asiakkaan pöydälle, vaan asiakas maksaa jatkuvasta palvelusta. Palvelu pitää sisällään jatkuvasti kehittyvät työkalut asiakkaan liiketoiminnan pyörittämiseen sekä tukipalvelun niiden käyttöön. Tuen osalta olemme viimeisen vuoden aikana siirtyneet keskitettyyn asiakkuuksien hoitoon alkuperäisestä ideasta, jossa jokaisella asiakkaalla oli WiseNetworkin organisaatiossa nimetty asiakasvastaava.
Nimetyn asiakasvastaavan haaste oli työkuorman epätasaisuus, joka aiheutti pahimmillaan heikkoa palvelua meiltä teille. Nykymallissa tukikanavien kautta tullut yhteydenotto ohjataan sille ammattilaiselle, joka a) osaa asian parhaiten ja b) pystyy ripeimmin asian hoitamaan. Täydellinen nykymallikaan ei tietenkään ole, vaan kehitämme sitä jatkuvasti reagoiden tuen kuormaan ja teiltä saamiimme palautteisiin.
Tuen kanaviin tuli kuluneen vuoden aikana lisäystä, kun otimme aiempien admin-hallinnan tukipainikkeen ja sähköpostituen rinnalle puhelintuen. Puhelintuki palvelee, kun hätä on käsillä. Päivitämme ja reagoimme puhelintuen tarpeeseen muovaamalla jatkuvasti puhelintuen aikatauluja.
Asiakaspalveluumme on viimeisten 15 kuukauden aikana rekrytoitu 8 uutta työntekijää erilaisiin tehtäviin. Osaamista on vahvistettu niin käyttöönotoissa, tukipalvelussa, graafisessa tuessa kuin laitepuolellakin. Nykyisellään meillä on peräti 18 henkilöä (henkilöstömme yhteensä 32 hlöä) erilaisissa rooleissa palvelemassa asiakkaitamme. Ja varmaa on, että tulemme vahvistamaan palveluorganisaatiotamme tänäkin vuonna.
Toimialajohtajan ja palvelupäällikön tehtävänä on kehittää toimintamalleja alan sisällä, kerätä toimialan suuntaa henkiviä näkemyksiä kentältä sekä sparrata ja auttaa asiakkaitamme menestymään
Asiakaspalvelutiimimme tehtävänä on huolehtia sekä asiakastuesta että käyttöönotoista
Opastuskeskus on valtava panostuksemme, joka tuo valtavasti lisäarvoa järjestelmän työkalujen käytön oppimiseen ja kertaamiseen. Opastuskeskuksen materiaaleja työstetään jatkuvasti lisää ja tarkoitus on, että kaikkien työkalujen käyttöopastus löytyy sekä videoina että teksti&kuva-ohjeina. Lisäksi opastuskeskuksesta löytyy syventävät vinkit webinaarien muodossa työkalujen monipuolisempaan soveltamiseen.
Asiakasorganisaatioidemme uuden työntekijän wise-koulutus tapahtuu jatkossa siis helposti opastuskeskuksen materiaaleja hyödyntäen. Samaa tekniikkaa hyödynnämme omissa käyttöönotoissamme - voimmekin jatkossa varmistua aina käyttöönottojen koulutusten tasalaatuisuudesta. Käyttöönottoprosessi on sekä opastuskeskuksen että valtavasti kehitetyn prosessimme myötä aiempaa tasalaatuisempi, ripeämpi ja tukee asiakasta paremmin.
Kuluneen vuoden aikana panostimme merkittävästi sekä tuotekehitykseen että valmistukseen. Kehityksen puolella vuoden alkupuolella aloitti Timo Lehtinen, joka roolissaan tuotantojohtajana tuo valtavasti lisää osaamista sekä palvelinkehitykseen että työkalujen kehittämiseen.
Valmistuksen - eli varsinaisen ohjelmoinnin saralla vahvistimme porukkaa kahdella uudella osaajalla. Ja jatkossakin haku on päällä ja rekryämme uusia koodareita aina, kun porukkaamme sopivan osaajan löydämme. Jatkuvan kehityksen lupauksemme vaatii paljon kaikilta kolmelta osalta
toimintamallit alalla (toimialajohtaja & palvelupäällikkö)
järjestelmän työkalujen kehitysmäärittelyt sekä
järjestelmän työkalujen ohjelmointityö.
Tuleva vuosi ja tulevat vuodet tulemme jatkamaan hyväksi todettua "rauhallisen kiiruhtamisen" mallia suomalaisena ja pääsääntöisesti henkilöstömme omistamana yrityksenä. Viestimme tämän vuoden järjestelmäuudistuksista sekä WiseNetworkin strategisista linjoista yhtiökokouksemme jälkeen tämän katsauksen toisessa osassa.