WiseGym vuosikatsaus 2022
Uusi vuosi suuntaa katseet tulevaan, mutta antaa myös oivan mahdollisuuden käydä läpi tärkeimmät tapahtumat menneeltä vuodelta.
WisePlatformin kuntosalitoimialan ratkaisu WiseGym toiminnanohjaus sisältää kotisivut, markkinoinnin, myynnin ja taloushallinnon työkalut täydennettynä kuntosalitoiminnan ratkaisuilla - kaikki samassa CRM-järjestelmässä, samoilla logiikoilla ja käyttäjätunnuksilla.
Päättynyt vuosi toivottavasti hautaa mennessään muutaman vuoden poikkeusajat kuntosalialaa koskevin järjettömin viranomaisrajoituksineen ja pääsemme toimialana taas kehittymään ja kasvamaan. Maailmantilanne on epävakaa, mutta kuluttajien tahto panostaa omaan hyvinvointiinsa on vain kasvussa. Siksi usko alaan on vankka gym-toimijoiden keskuudessa. Muuttua pitää ja muutosta pitää olla aistimassa herkällä korvalla - niin myös meillä WiseNetworkilla.
Kuntosalialan osalta on helppo ennustaa uusia konsepti- ja asiakkuusmalleja, joiden suhteen haluamme täällä WiseNetworkilla olla ns. hereillä ja kehittää WiseGymin työkaluja sitä mukaa. Esimerkkinä päättyneen vuoden viimeinen uudistus, toistuvan maksukorttiveloituksen tuominen uudeksi maksutavaksi. Toivomme avointa ja aktiivista keskustelua pysyäksemme ajan hermoilla ja kuntosalin toiminnanohjausjärjestelmien kehittyneimpänä vaihtoehtona jatkossakin.
WiseNetworkin organisaatio on vahvistunut hyvin merkittävästi viimeisen kahden vuoden aikana ja niin se on vahvistunut myös Gym-puolella. Viimeisimpänä joulukuussa 2022 remmiin hyppäsi Gym ja Event toimialojen palvelupäälliköksi Mika-Matti Ojala. Mika-Matilla on laaja-alainen kokemus ja osaaminen sekä liike-elämästä että ohjelmistoyrityksessä työskentelemisestä. Yksi hänen toimenkuvansa tärkeimmistä tavoitteistaan on varmistaa, että asiakkaillamme on käytössään paras tietämys WisePlatform-järjestelmästä sekä jakaa parhaita käytäntöjä ja luoda lisäarvoa asiakkaillemme, kun monipuolisen toiminnanohjausjärjestelmän kaikki hyödyt ja ominaisuudet saadaan saatettua asiakkaidemme jokapäiväiseen toimintaan. Tällä tavoin nerokkaan ”Kaikki samassa järjestelmässä” ideologian koko valtava potentiaali saadaan myös ulosmitattua. Lopputuloksena ja tavoitteena on tietenkin se, että WiseNetworkin asiakkaat pystyvät tehostamaan resurssien käyttöään, luomaan uusia tulovirtoja sekä kasvattamaan liikevaihtoaan.
Joni Meskanen
Liiketoimintajohtaja
WiseNetwork Oy
WisePlatformin ja toimialakohtaisten ratkaisujen filosofia on SaaS-palvelu, jossa järjestelmää ja työkaluja ei toimiteta tuotteena asiakkaan pöydälle, vaan asiakas maksaa jatkuvasta palvelusta. Palvelu pitää sisällään jatkuvasti kehittyvät työkalut asiakkaan liiketoiminnan pyörittämiseen sekä tukipalvelun niiden käyttöön. Tuen osalta olemme viimeisen vuoden aikana siirtyneet keskitettyyn asiakkuuksien hoitoon alkuperäisestä ideasta, jossa jokaisella asiakkaalla oli WiseNetworkin organisaatiossa nimetty asiakasvastaava.
Nimetyn asiakasvastaavan haaste oli työkuorman epätasaisuus, joka aiheutti pahimmillaan heikkoa palvelua meiltä teille. Nykymallissa tukikanavien kautta tullut yhteydenotto ohjataan sille ammattilaiselle, joka a) osaa asian parhaiten ja b) pystyy ripeimmin asian hoitamaan. Täydellinen nykymallikaan ei tietenkään ole, vaan kehitämme sitä jatkuvasti reagoiden tuen kuormaan ja teiltä saamiimme palautteisiin.
Tuen kanaviin tuli kuluneen vuoden aikana lisäystä, kun otimme aiempien admin-hallinnan tukipainikkeen ja sähköpostituen rinnalle puhelintuen. Puhelintuki palvelee, kun hätä on käsillä. Päivitämme ja reagoimme puhelintuen tarpeeseen muovaamalla jatkuvasti puhelintuen aikatauluja.
Asiakaspalveluumme on viimeisten 15 kuukauden aikana rekrytoitu 8 uutta työntekijää erilaisiin tehtäviin. Osaamista on vahvistettu niin käyttöönotoissa, tukipalvelussa, graafisessa tuessa kuin laitepuolellakin. Nykyisellään meillä on peräti 18 henkilöä (henkilöstömme yhteensä 32 hlöä) erilaisissa rooleissa palvelemassa asiakkaitamme. Ja varmaa on, että tulemme vahvistamaan palveluorganisaatiotamme tänäkin vuonna.
Toimialajohtajan ja palvelupäällikön tehtävänä on kehittää toimintamalleja alan sisällä, kerätä toimialan suuntaa henkiviä näkemyksiä kentältä sekä sparrata ja auttaa asiakkaitamme menestymään
Asiakaspalvelutiimimme tehtävänä on huolehtia sekä asiakastuesta että käyttöönotoista
Opastuskeskus on valtava panostuksemme, joka tuo valtavasti lisäarvoa järjestelmän työkalujen käytön oppimiseen ja kertaamiseen. Opastuskeskuksen materiaaleja työstetään jatkuvasti lisää ja tarkoitus on, että kaikkien työkalujen käyttöopastus löytyy sekä videoina että teksti&kuva-ohjeina. Lisäksi opastuskeskuksesta löytyy syventävät vinkit webinaarien muodossa työkalujen monipuolisempaan soveltamiseen.
Asiakasorganisaatioidemme uuden työntekijän wise-koulutus tapahtuu jatkossa siis helposti opastuskeskuksen materiaaleja hyödyntäen. Samaa tekniikkaa hyödynnämme omissa käyttöönotoissamme - voimmekin jatkossa varmistua aina käyttöönottojen koulutusten tasalaatuisuudesta. Käyttöönottoprosessi on sekä opastuskeskuksen että valtavasti kehitetyn prosessimme myötä aiempaa tasalaatuisempi, ripeämpi ja tukee asiakasta paremmin.
Kuluneen vuoden aikana panostimme merkittävästi sekä tuotekehitykseen että valmistukseen. Kehityksen puolella vuoden alkupuolella aloitti Timo Lehtinen, joka roolissaan tuotantojohtajana tuo valtavasti lisää osaamista sekä palvelinkehitykseen että työkalujen kehittämiseen.
Valmistuksen - eli varsinaisen ohjelmoinnin saralla vahvistimme porukkaa kahdella uudella osaajalla. Ja jatkossakin haku on päällä ja rekryämme uusia koodareita aina, kun porukkaamme sopivan osaajan löydämme. Jatkuvan kehityksen lupauksemme vaatii paljon kaikilta kolmelta osalta
toimintamallit alalla (toimialajohtaja & palvelupäällikkö)
järjestelmän työkalujen kehitysmäärittelyt sekä
järjestelmän työkalujen ohjelmointityö.
Tuleva vuosi ja tulevat vuodet tulemme jatkamaan hyväksi todettua "rauhallisen kiiruhtamisen" mallia suomalaisena ja pääsääntöisesti henkilöstömme omistamana yrityksenä. Viestimme tämän vuoden järjestelmäuudistuksista sekä WiseNetworkin strategisista linjoista yhtiökokouksemme jälkeen tämän katsauksen toisessa osassa.