03.07.2024 10:31
Hakukoneoptimointi puhututtaa digimarkkinoijia vuodesta toiseen, mutta mitä se on, miten sitä toteutetaan ja miksi siihen on syytä kiinnittää huomiota?
Suomessa tehdään noin 10 miljardia Google-hakua vuodessa. Hakukoneista on tullut joka kodin väsymättömiä tietopankkeja, joista löytyy vastaus (tai ainakin yritetään löytää vastaus) kaikkeen mahdolliseen. Surffailijoiden tykittäessä hakulausekkeita hakukoneet saavat toimia milloin lääkäreinä, milloin kasvatusneuvojina ja milloin reseptipankkeina.
Kuluttajan ruudulle lävähtävien hakutulosten viidakossa olennaista on olla se palveluntarjoaja, jonka ratkaisut löytyvät hakutulosten ensimmäiseltä sivulta ja mielellään vielä kolmen parhaan hakutuloksen joukosta. Hakukoneoptimoijien keskuudessa kiertävä vanha vitsikin sen kertoo: maailman paras piilopaikka on Googlen kakkossivu.
Hakukoneet yrittävät siis parhaan taitonsa mukaan saada kysyntää ja tarjontaa kohtaamaan. Hyvät hakukoneet haluavat lunastaa käyttäjän luottamuksen eivätkä siksi halua ohjata häntä huonon tiedon pariin, vaan parhaan mahdollisen.
Vaikka verkkosivustosi hakukoneoptimointiin ei tähän mennessä olisi kiinnitetty sen suurempaa huomiota, ei syytä huoleen: myös hakukoneen kakkossivulta (tai pidemmältäkin) on hyvä ponnistaa kohti hakutulosten kärkikahinoita. Tässä kohdassa kuvaan astuu mukaan hakukoneoptimointi.
Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) tarkoittaa yrityksen internetsivujen sisällön tuottamista tai muokkaamista siten, että sivut nousisivat hakukoneiden hakutuloksissa mahdollisimman korkealle. Hakukoneoptimoinnilla voidaan vaikuttaa vain luonnollisiin hakutuloksiin, ei maksettuihin mainoksiin. Googlen hakukoneen algoritmiin vaikuttaa yli 200 tekijää ja lisäksi Google myös tekee algoritmiinsa ahkerasti muutoksia, joten yhtä absoluuttista ja ainoaa oikeaa tietä tulossivun ensimmäisille sijoituksille pääsemiseksi ei ole.
Hakukoneoptimointia pidettiin pitkään yrityksen it-osaston salamyhkäisenä tehtävänä ja kuviteltiin, että sisällöntuottajalla ei olisi ollut mahdollisuuksi vaikuttaa siihen. Nykyään asia on hieman toisin ja useissa yrityksissä hakukoneoptimointi on luonnollinen osa sisällöntuotantoprosessia.
Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan käyttäjäystävällisten verkkosisältöjen luomista sekä samalla muutamien teknisten seikkojen huomioonottamista. Hakukoneoptimointi jaotellaan yleensä kolmeen aihepiiriin:
- sivuston tekniset ominaisuudet (nopeus, responsiivisuus, koodin laatu...)
- sivuston sisältö (tekstin laatu, pituus, interaktiivisuus...)
- sivuston maine (linkitykset, sisällön jakaminen...)
Hakukoneoptimointia toteutettaessa nämä kaikki yhdessä tarkoittavat parempaa sisältöä, parempaa käyttäjäkokemusta, enemmän kävijöitä, enemmän some-jakoja, enemmän ulkoisia linkkejä – ja sitä kautta parempia sijoituksia hakutuloksissa.
Jokaisen verkkoon kirjoittavan sisällöntuottajan tulisi kiinnittää huomiota hakukoneoptimointiin vaikuttaviin seikkoihin. Jokaisen ei kuitenkaan tarvitse olla hakukoneoptimoinnin ammattilainen, mutta tietyt perusasiat on hyvä ymmärtää ja ottaa käyttöön.
Vaikka verkkosivujen sisältöä haetaan hakukoneiden avulla, ei sisältöjä tulisi kuitenkaan luoda hakukoneita ajatellen. Hakukoneet arvostavat luonnollista, ihmisille suunnattua tekstiä, joka kiinnostaa, jonka parissa viihdytään ja jota jaetaan sekä linkitetään. Luonnollisesti kirjoitetussa, sisältöelementtejä (videoita, kuvia, taulukoita...) sisältävässä tekstissä tulee kuitenkin kiinnittää huomiota muutamiin hakukoneoptimoinnin lainalaisuuksiin.
Mitä siis kannattaa tehdä hakukoneoptimoinnin eteen ja mistä aloittaa?
- Ensimmäinen vaihe on suorittaa avainsanatutkimus, jossa selvitetään, millä omaan toimialaan liittyvillä hauilla ihmiset hakevat tietoa hakukoneista.
- Avainsanatutkimuksen pohjalta tehdään tilanneanalyysi tämän hetkisestä hakukonenäkyvyydestä.
- Hakukoneoptimoinnille asetetaan tavoitteet sekä määritetään suoritettavat toimenpiteet niiden saavuttamiseksi.
- Saavutettuja tuloksia tulee tarkastella ja mitata, minkä pohjalta määritetään uudet toimenpiteet.
Hakukoneoptimointi ei siis ole kertaluontoinen projekti, vaan sisältöä tulee mitata ja kehittää jatkuvasti.
Monet verkkosivupohjat on nykyisin pitkälti automatisoitu hakukoneoptimoinnin osalta. Kirjoittajan ei välttämättä tarvitse tehdä suuria ponnisteluita saadakseen hakukoneoptimoidun sivun tekniset elementit (title, h1-otsikko, meta-kuvaus) paikoilleen. Tällainen ehkä tiedostamatonkin "hakukoneoptimointi" voi joskus sattumalta myös toimia, mutta lähes aina parhaille hakusijoituksille päästäkseen on nähtävä vaivaa. Niin sanottu automatisoitu hakukoneoptimointi riittää parhaiden hakutulosten saavuttamiseksi vain erittäin harvoissa tapauksissa.
Sisällöntuottaja – tiedä hakukoneoptimoinnista ainakin tämä:
Suosittelen myös panostamaan näihin:
|
Jos en ole saanut sinua vielä vakuuttuneeksi, miksi verkkotekstejä kannattaa hakukoneoptimoida, niin tässä muutamia huomiota.
Hakukoneisiin kirjoitettavia lukuisia hakusanoja ja -lausekkeita yhdistää yksi asia: haun tekeminen on aina tarvelähtöistä ja sillä haetaan vastausta johonkin. Hakijaa saattaa kiinnostaa löytää esimerkiksi tietoa, tuotteita tai palveluita. Hakukoneoptimoidun sisällön etu on siinä, että kuluttajaa voidaan palvella juuri otollisella hetkellä. Jos yrityksellä on tarjota haettuun tarpeeseen sopiva ratkaisu, niin tilaisuus kannattaa hyödyntää.
Kuten jo aikaisemmin mainitsin, harva selaa hakutuloksia ensimmäistä sivua pidemmälle. Lisäksi hakutulosten kärkisijoilla olevat yritykset mielletään helposti toimialansa ykkösiksi ja näihin yrityksiin myös luotetaan enemmän. Miksi siis antaa kilpailijoille selkeää etua asiassa, johon voi itse vaikuttaa?
Jos vuosittain pidettävät "Kolikonheiton SM-kilpailut" ovat yrityksesi järjestämät, toivoisit varmaan, että kyseisellä hakulausekkeella päädyttäisiin tapahtumasi sivulle eikä jonkun toisen aiheesta kirjoittavan tahon sivuille? Samoin myös hakulausekkeen kirjoittava ihminen toivoo varmasti päätyvänsä itse tapahtuman aidoille ja alkuperäisille sivuille. It's a win-win situation!
Hakukoneoptimoinnissa paljon on yrityksen omissa käsissä, joten sen tuomiin hyötyihin kannattaa ehdottomasti panostaa. Parempi on yrittää tehdä asioita edes vähän oikeaan suuntaan kuin olla tekemättä mitään.
Hakukoneoptimointi lyhyesti:
|
Kannattaa myös tiedostaa, että esimerkiksi Googleen tehtävistä päivittäisistä hauista 15 % on uusia - eli siis uusia sanayhdistelmiä, uusia tapoja ilmaista asioita, uusia sanoja jne. Tämä on todella huikea luku ja vaatii sitä, että markkinoijat tuntevat asiakkaidensa käyttäytymisen ja kielen äärimmäisen hyvin – ja reagoivat siihen jatkuvasti. Tämä tarkoittaa myös sitä, että vaikka jotkut toimialan hakusanat ovat hyvin kilpailtuja, myös uudet hakusanat ja -lausekkeet odottavat innokkaiden hakukoneoptimoijien valjastavan ne käyttöönsä.
Lopuksi haluan haastaa erityisesti kaikki ne, jotka eivät vielä optimoi sisältöjään miettimään oman toimialansa viisi tärkeintä hakusanaa ja tarkistamaan, miltä sijalta omat sivut löytyvät hakutuloksissa kyseisillä sanoilla (mielellään incognito-ikkunaa käyttäen, jotta aiemmat sivuvierailut eivät vääristä tuloksia). Yllätyitkö positiivisesti vai negatiivisesti? Olipa vastauksesi kumpi tahansa, kannattaa hakukoneoptimointi ottaa jatkossa kuitenkin mukaan digimarkkinoinnin toimenpiteisiin.
Tärkeintä hakukoneoptimoinnissa on muistaa, että sivuston sisältö ratkaisee! WisePlatform tarjoaa erinomaisen alustan laadukkaiden, rikkaiden ja helposti jaettavien verkkosisältöjen tuottamiseen, mitkä on kaiken lisäksi helppo hakukoneoptimoida.
WiseNetworkin henkilökunta auttaa järjestelmäänsä käyttäviä asiakkaitaan mielellään alkuun hakukoneoptimoinnin maailmassa. Ota yhteyttä, jos hakukoneoptimointi herättää kiinnostusta!
Kirjoittaja:
Kirsi Saarnivuo-Myöhänen
Kirjoittaja toimii WIseNetworkin markkinointipäällikkönä ja on työskennellyt verkkopalveluiden ja digitaalisen markkinoinnin parissa vuodesta 2006.