Hakukoneoptimointi – mitä, miten ja miksi?

Haluatko verkkosivuillesi enemmän kävijöitä? Haluatko tarjota tuotteitasi, palveluitasi tai informaatiotasi juuri silloin, kun niitä varta vasten etsitään? Jos vastasit kyllä, kannattaa huomio kiinnittää hakukoneoptimointiin.
Hakukoneoptimoinnin lainalaisuudet pätevät useissa hakukoneissa. Google on hakukoneiden selkeä ykkönen. 
Hakukoneoptimoinnin lainalaisuudet pätevät useissa hakukoneissa. Google on hakukoneiden selkeä ykkönen. 

Hakukoneoptimointi puhututtaa digimarkkinoijia vuodesta toiseen, mutta mitä se on, miten sitä toteutetaan ja miksi siihen on syytä kiinnittää huomiota?

Suomessa tehdään noin 10 miljardia Google-hakua vuodessa. Hakukoneista on tullut joka kodin väsymättömiä tietopankkeja, joista löytyy vastaus (tai ainakin yritetään löytää vastaus) kaikkeen mahdolliseen. Surffailijoiden tykittäessä hakulausekkeita hakukoneet saavat toimia milloin lääkäreinä, milloin kasvatusneuvojina ja milloin reseptipankkeina.

Kuluttajan ruudulle lävähtävien hakutulosten viidakossa olennaista on olla se palveluntarjoaja, jonka ratkaisut löytyvät hakutulosten ensimmäiseltä sivulta ja mielellään vielä kolmen parhaan hakutuloksen joukosta. Hakukoneoptimoijien keskuudessa kiertävä vanha vitsikin sen kertoo: maailman paras piilopaikka on Googlen kakkossivu.

Hakukoneet yrittävät siis parhaan taitonsa mukaan saada kysyntää ja tarjontaa kohtaamaan. Hyvät hakukoneet haluavat lunastaa käyttäjän luottamuksen eivätkä siksi halua ohjata häntä huonon tiedon pariin, vaan parhaan mahdollisen.

Vaikka verkkosivustosi hakukoneoptimointiin ei tähän mennessä olisi kiinnitetty sen suurempaa huomiota, ei syytä huoleen: myös hakukoneen kakkossivulta (tai pidemmältäkin) on hyvä ponnistaa kohti hakutulosten kärkikahinoita. Tässä kohdassa kuvaan astuu mukaan hakukoneoptimointi.

Mitä? – hakukoneoptimoiti on verkkosisällön parantamista

Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) tarkoittaa yrityksen internetsivujen sisällön tuottamista tai muokkaamista siten, että sivut nousisivat hakukoneiden hakutuloksissa mahdollisimman korkealle. Hakukoneoptimoinnilla voidaan vaikuttaa vain orgaanisiin hakutuloksiin, ei maksettuihin mainoksiin. Googlen hakukoneen algoritmiin vaikuttaa yli 200 tekijää ja lisäksi Google myös tekee algoritmiinsa ahkerasti muutoksia, joten yhtä absoluuttista ja ainoaa oikeaa tietä tulossivun ensimmäisille sijoituksille pääsemiseksi ei ole.

Hakukoneoptimointia pidettiin pitkään yrityksen it-osaston salamyhkäisenä tehtävänä ja kuviteltiin, että sisällöntuottajalla ei olisi ollut mahdollisuuksi vaikuttaa siihen. Nykyään asia on hieman toisin ja useissa yrityksissä hakukoneoptimointi on luonnollinen osa sisällöntuotantoprosessia.

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan käyttäjäystävällisten verkkosisältöjen luomista sekä samalla muutamien teknisten seikkojen huomioonottamista. Hakukoneoptimointi jaotellaan yleensä kolmeen aihepiiriin:

  • sivuston tekniset ominaisuudet (nopeus, responsiivisuus, koodin laatu...)
  • sivuston sisältö (tekstin laatu, pituus, interaktiivisuus...)
  • sivuston maine (linkitykset, sisällön jakaminen...)

Hakukoneoptimointia toteutettaessa nämä kaikki yhdessä tarkoittavat parempaa sisältöä, parempaa käyttäjäkokemusta, enemmän kävijöitä, enemmän some-jakoja, enemmän ulkoisia linkkejä – ja sitä kautta parempia sijoituksia hakutuloksissa.

Miten? – jokainen sisällöntuottaja on hakukoneoptimoija

Jokaisen verkkoon kirjoittavan sisällöntuottajan tulisi kiinnittää huomiota hakukoneoptimointiin vaikuttaviin seikkoihin. Jokaisen ei kuitenkaan tarvitse olla hakukoneoptimoinnin ammattilainen, mutta tietyt perusasiat on hyvä ymmärtää ja ottaa käyttöön.

Vaikka verkkosivujen sisältöä haetaan hakukoneiden avulla, ei sisältöjä tulisi kuitenkaan luoda hakukoneita ajatellen. Hakukoneet arvostavat luonnollista, ihmisille suunnattua tekstiä, joka kiinnostaa, jonka parissa viihdytään ja jota jaetaan sekä linkitetään. Luonnollisesti kirjoitetussa, sisältöelementtejä (videoita, kuvia, taulukoita...) sisältävässä tekstissä tulee kuitenkin kiinnittää huomiota muutamiin hakukoneoptimoinnin lainalaisuuksiin.

Hakukoneoptimoinnin onnistumisen taustalla on lukematon määrä tekijöitä, mutta tärkeintä on sisältö. 
Hakukoneoptimoinnin onnistumisen taustalla on lukematon määrä tekijöitä, mutta tärkeintä on sisältö. 

Mitä siis kannattaa tehdä hakukoneoptimoinnin eteen ja mistä aloittaa?

  1. Ensimmäinen vaihe on suorittaa avainsanatutkimus, jossa selvitetään, millä omaan toimialaan liittyvillä hauilla ihmiset hakevat tietoa hakukoneista.
  2. Avainsanatutkimuksen pohjalta tehdään tilanneanalyysi tämän hetkisestä hakukonenäkyvyydestä.
  3. Hakukoneoptimoinnille asetetaan tavoitteet sekä määritetään suoritettavat toimenpiteet niiden saavuttamiseksi.
  4. Saavutettuja tuloksia tulee tarkastella ja mitata, minkä pohjalta määritetään uudet toimenpiteet.

Hakukoneoptimointi ei siis ole kertaluontoinen projekti, vaan sisältöä tulee mitata ja kehittää jatkuvasti.

Monet verkkosivupohjat on nykyisin pitkälti automatisoitu hakukoneoptimoinnin osalta. Kirjoittajan ei välttämättä tarvitse tehdä suuria ponnisteluita saadakseen hakukoneoptimoidun sivun tekniset elementit (title, h1-otsikko, meta-kuvaus) paikoilleen. Tällainen ehkä tiedostamatonkin "hakukoneoptimointi" voi joskus sattumalta myös toimia, mutta lähes aina parhaille hakusijoituksille päästäkseen on nähtävä vaivaa. Niin sanottu automatisoitu hakukoneoptimointi riittää parhaiden hakutulosten saavuttamiseksi vain erittäin harvoissa tapauksissa.

Sisällöntuottaja – tiedä hakukoneoptimoinnista ainakin tämä:

  • Valitse jokaiselle verkkosisällöllesi avainsana (sellainen, jolla ihmiset oikeasti hakevat).
  • Lisää avainsana ainakin artikkelin titleen, pääotsikkoon, yhteen väliotsikoon, yhteen kuvatekstiin sekä leipätekstiin.
  • Avainsanan ja siihen liittyvän sisällön tulee olla mahdollisimman uniikkeja, vältä siis tuplasisältöä sivuillasi!
  • Lisää meta-kuvaus, joka houkuttaa käyttäjää klikkaamaan hakutulosta.
  • Lisää artikkeliin ainakin yksi eteenpäin johdattava linkki, joka on alleviivattu tekstin seasta.

Suosittelen myös panostamaan näihin:

  • Kirjoita pitkiä tekstejä, mutta pysy aiheessa (mielellään yli 1000 sanaa)
  • Rikasta sisältöäsi videoilla, kuvilla, taulukoilla, kyselyillä jne.
  • Kiinnitä huomiota sisällön some-jaettavuuteen

Miksi? - hakukoneoptimointi tuo sivuille lisää kävijöitä

Jos en ole saanut sinua vielä vakuuttuneeksi, miksi verkkotekstejä kannattaa hakukoneoptimoida, niin tässä muutamia huomiota.

Hakukoneisiin kirjoitettavia lukuisia hakusanoja ja -lausekkeita yhdistää yksi asia: haun tekeminen on aina tarvelähtöistä ja sillä haetaan vastausta johonkin. Hakijaa saattaa kiinnostaa löytää esimerkiksi tietoa, tuotteita tai palveluita. Hakukoneoptimoidun sisällön etu on siinä, että kuluttajaa voidaan palvella juuri otollisella hetkellä. Jos yrityksellä on tarjota haettuun tarpeeseen sopiva ratkaisu, niin tilaisuus kannattaa hyödyntää.

Kuten jo aikaisemmin mainitsin, harva selaa hakutuloksia ensimmäistä sivua pidemmälle. Lisäksi hakutulosten kärkisijoilla olevat yritykset mielletään helposti toimialansa ykkösiksi ja näihin yrityksiin myös luotetaan enemmän. Miksi siis antaa kilpailijoille selkeää etua asiassa, johon voi itse vaikuttaa?

Jos vuosittain pidettävät "Kolikonheiton SM-kilpailut" ovat yrityksesi järjestämät, toivoisit varmaan, että kyseisellä hakulausekkeella päädyttäisiin tapahtumasi sivulle eikä jonkun toisen aiheesta kirjoittavan tahon sivuille? Samoin myös hakulausekkeen kirjoittava ihminen toivoo varmasti päätyvänsä itse tapahtuman aidoille ja alkuperäisille sivuille. It's a win-win situation!

Vielä kerran...

Hakukoneoptimoinnissa paljon on yrityksen omissa käsissä, joten sen tuomiin hyötyihin kannattaa ehdottomasti panostaa. Parempi on yrittää tehdä asioita edes vähän oikeaan suuntaan kuin olla tekemättä mitään.

Hakukoneoptimointi lyhyesti:

  • Mitä se on? – Hakukoneoptimointi on verkkosisällön parantamista
  • Miten se tehdään? – Jokaisen verkkoon tekstiä tuottavan tulisi optimoida tekstinsä
  • Miksi sitä tehdään? – Hakukoneoptimointi tuo sivuille lisää kävijöitä ja oikeita asiakkaita

Kannattaa myös tiedostaa, että esimerkiksi Googleen tehtävistä päivittäisistä hauista 15 % on uusia - eli siis uusia sanayhdistelmiä, uusia tapoja ilmaista asioita, uusia sanoja jne. Tämä on todella huikea luku ja vaatii sitä, että markkinoijat tuntevat asiakkaidensa käyttäytymisen ja kielen äärimmäisen hyvin – ja reagoivat siihen jatkuvasti. Tämä tarkoittaa myös sitä, että vaikka jotkut toimialan hakusanat ovat hyvin kilpailtuja, myös uudet hakusanat ja -lausekkeet odottavat innokkaiden hakukoneoptimoijien valjastavan ne käyttöönsä.

Lopuksi haluan haastaa erityisesti kaikki ne, jotka eivät vielä optimoi sisältöjään miettimään oman toimialansa viisi tärkeintä hakusanaa ja tarkistamaan, miltä sijalta omat sivut löytyvät hakutuloksissa kyseisillä sanoilla (mielellään incognito-ikkunaa käyttäen, jotta aiemmat sivuvierailut eivät vääristä tuloksia). Yllätyitkö positiivisesti vai negatiivisesti? Olipa vastauksesi kumpi tahansa, kannattaa hakukoneoptimointi ottaa jatkossa kuitenkin mukaan digimarkkinoinnin toimenpiteisiin.

Tärkeintä hakukoneoptimoinnissa on muistaa, että sivuston sisältö ratkaisee! WiseNetworkin Wise-järjestelmä tarjoaa erinomaisen alustan laadukkaiden, rikkaiden ja helposti jaettavien verkkosisältöjen tuottamiseen, mitkä on kaiken lisäksi helppo hakukoneoptimoida.

WiseNetworkin henkilökunta auttaa järjestelmäänsä käyttäviä asiakkaitaan mielellään alkuun hakukoneoptimoinnin maailmassa. Ota heihin yhteyttä, jos hakukoneoptimointi herättää kiinnostusta!


Kirjoittaja:
Kirsi Saarnivuo-Myöhänen

Kirjoittaja toimii markkinointipäällikkönä
Plugit Finland Oy:ssä ja on työskennellyt verkkopalveluiden ja digitaalisen markkinoinnin parissa vuodesta 2006.




Wise-järjestelmä

Kokonaisvaltainen ratkaisu asiakkuudenhallintaan, myyntiin, markkinointiin ja taloushallintoon. Kaikki helppokäyttöisesti samassa järjestelmässä, samoilla logiikoilla ja käyttäjätunnuksilla. Tutustu järjestelmän osa-alueisiin!

Lue lisää

8 käytännön vinkkiä sähköpostimarkkinointiin

Sähköpostimarkkinointi ovat edullinen ja tehokas tapa luoda ja ylläpitää asiakassuhteita sekä viestiä eri sidosryhmien kanssa. Sähköinen uutiskirjeviestintä on kuitenkin "herkkä laji". Siksi viestintää ja kampanjaa suunniteltaessa on hyvä olla tietoinen muutamista hyvistä sähköpostimarkkinoinnin käytänteistä.

Lue lisää