Ohje - WiseCRM: Roolien luominen ja hallinta

Ohjeet uusien roolien luomiseen sekä roolien katselu- ja käyttöoikeuksien määrittämiseen.
Mitä ovat roolit? Rooleilla voidaan määritellä eri käyttäjille erilaisia käyttäjäoikeuksia järjestelmään. Esimerkiksi yrityksen henkilökunnalla voi olla pääsy vain tiettyihin järjestelmän toimintoihin tai asiakkailla / yhteistyökumppaneilla voi olla määritettynä oikeudet vain tiettyjen artikkelien lukemiseen/muokkaamiseen nettisivuilla.

Järjestelmään luodaan ensin rooli ja sen jälkeen määritetään sen taakse jokaisen roolin tarpeiden mukaiset käyttöoikeudet. Kyseessä voi olla järjestelmän hallintapuolen käyttöoikeuksien määrittäminen tai kotisivujen katseluoikeuksien määrittäminen.

Huom! Roolien määrittäminen edellyttää, että henkilö on kutsuttu järjestelmän käyttäjäksi eli hänellä on henkilökohtaiset tunnukset palveluun.


Uuden roolin luominen

1. Valitaan järjestelmän hallintapuolella:

→ "Asetukset"
→ "Roolit"
​​​​​​​→ "Roolien hallinta"

Klikataan sivun yläreunasta

​​​​​​​→ "Lisää rooli"



2. Kirjoitetaan lisättävän roolin nimi ja painetaan "Lisää rooli".

Rooli on nyt lisätty järjestelmään.

Klikataan haluttu rooli auki, jotta päästään määrittämään sen käyttöoikeudet.


3. Seuraavaksi roolille määritetään sille kuuluvat oikeudet.

Roolista riippuen oikeudet voivat olla järjestelmän hallintapuolen käyttö- ja muokkausoikeuksia tai pelkkä katseluoikeus kotisivujen tiettyihin sisältöihin.


Järjestelmän hallintapuolen käyttäjäoikeuksien määrittäminen (henkilökunnalle)

Kun roolille asetetaan roolien hallintaan käyttöoikeuksia, pääsee kyseisellä roolilla tekemään näitä toimintoja järjestelmän hallintapuolella.

Roolien avulla siis määritetään, mitä toimintoja / työkaluja yrityksen oma henkilökunta saa järjestelmän hallintapuolelta nähdä / muokata / käyttää.

Vasemman reunan sarakkeessa (moduulin nimi) on lueteltu järjestelmän toiminnot, joihin käyttöoikeuksia pystytään määrittämään.

Muissa sarakkeissa pääsee määrittämään roolin saamat oikeudet kyseisiin toimintoihin. Oikeuksien laajuudesta riippuen kyseessä voi olla vain tietojen tarkasteluoikeudet tai täydet muokkausoikeudet.


Käyttöoikeuksien selitykset:

Pääsy: Käyttäjällä oikeus vain tarkastella tietoja.
Listaus: Käyttäjällä oikeus tarkastella järjestelmän erilaisia listausnäkymiä.
Syöttö: Käyttäjä oikeus syöttää tietoja järjestelmään.
Muokkaus: Käyttäjällä oikeus muokata järjestelmässä jo olevia tietoja.
Poisto: Käyttäjällä oikeus poistaa tietoja järjestelmästä.
Tuonti: Käyttäjällä oikeus tuoda järjestelmään tietoja massatoimintona.
Vienti: Käyttäjällä oikeus viedä tietoja ulos järjestelmästä massatoimintona.


Kotisivujen katseluoikeuksien määrittäminen (asiakkaille)

Kun roolille asetetaan katseluoikeus, pääsee kyseisellä roolilla katselemaan kotisivuilla vain kyseiselle kohderyhmälle (roolille) tarkoitettua sisältöä.

1. Katseluoikeus tiettyihin sisältöihin, luodaan luomalla ns. tyhjä rooli, mikä tarkoittaa, että käyttöoikeuksien hallinnassa jätetään kaikki kohdat "ei asetettu" -tilaan.

Käyttöoikeudet välilehdelle ei siis tehdä mitään muutoksia.


2. Ne sisällöt, joihin halutaan antaa katseluoikeus vain tietyille rooleille, määritetään järjestelmän kotisivujen artikkelihallinnan kautta.

Siirrytään artikkelin muokkaustilaan valitsemalla "Muokkaa".


3. Artikkelin sisältöeditorin "Asetukset"-laatikon alta löytyy kohta "Katseluoikeudet", mihin lisätään kaikki ne roolit, joille halutaan antaa katseluoikeus kyseiseen sivuun/artikkeliin.

Kun rooli on luotu ja sille on asetettu käyttöoikeudet, määritetään ne henkilöt, joille halutaan antaa oikeus rooliin.

Katso alta ohje, millä eri tavoilla rooleja voidaan lisätä käyttäjille.

Rooleihin liittyvät ohjevideot

Video: Käyttäjän lisääminen, käyttöoikeudet, roolien hallinta

0:06 Henkilön lisääminen CRM:ään

0:24 Henkilön kutsuminen käyttäjäksi

1:06 Uuden roolin luominen järjestelmään