Ohje - WiseMarketing: Sähköpostimarkkinointi, uusi viesti ja sen perustiedot

Katso ohjeet, kuinka luodaan uusi sähköpostimarkkinointiviesti ja miten sen perustiedot täytetään.

Videon sisältö:

0:03 Uuden viestin luominen
0:20 Viestin perustietojen täyttäminen
1:23 Viestin sisällön luominen
2:27 Testiviestin lähettäminen
2:50 Viestin vastaanottajien määrittely
3:09 Viestin lähettäminen / ajastaminen

Ohjevideo, miten WisePlatformissa luodaan ja lähetetään sähköpostimarkkinointiviesti.


1. Uuden viestin luominen
Siirrytään sähköpostimarkkinointiin järjestelmän hallintapuolelta kohdasta:

→ "Markkinointi"
→ "Sähköpostimarkkinointi"
→ "Sähköpostit"

Luodaan uusi sähköpostiviesti klikkaamalla sivun yläreunasta

"Lisää sähköposti" -painiketta.


2. Sähköpostin perustiedot

Kirjoitetaan uuden sähköpostiviestin perustiedot.

  • Sähköpostin nimi
    • Sähköpostit näkyvät sähköpostimarkkinoinnin etusivun listauksessa tällä nimellä.
    • Nimi on tarkoitettu vain sisäiseen käyttöön​​​​​​​.
    • Nimen kannattaa olla kuvaava ja tarpeeksi erotteleva.
    • Nimeä ei pysty muuttamaan enää myöhemmässä vaiheessa.

  • Sähköpostin aihe
    • Vastaanottajille näkyvä sähköpostin aihe.
    • Aihe kannattaa miettiä huolella ja siten, että se houkuttaa lukijoita klikkaamaan postin auki.

  • Tagit
    • Sähköpostit kannattaa tagittaa, jotta sähköpostimarkkinoinnin etusivun listauksesta on helppo suodattaa näkyville esim. tietylle ryhmälle lähetetyt postitukset. Näin niiden avaus- ja klikkiprosentteja on helppo vertailla.

  • Sähköpostipohjan valinta
    • Sähköpostimarkkinointiin on mahdollista luoda erilaisia pohjia (template) erilaisia postituksia varten (kutsut, tarjouskampanjat, uutiskirjeet, aliyritykset).
    • Erilaiset pohjat luodaan WiseNetworkin toimesta. Ota yhteyttä tuki@wisenetwork.fi, mikäli haluatte käyttöönne erilaisia sähköpostipohjia.

  • Lähettäjän valinta
    • Sähköpostimarkkinointiin voi lisätä eri lähettäjiä. Valitaan se henkilö / taho, kenen nimissä postitus halutaan lähettää.
    • Lähettäjiä pystyy itse lisäämään tai poistaamaan sähköpostimarkkinoinnin alta löytyvästä "Lähettäjät"-kohdasta.

  • Tilauksen peruutusryhmä
    • Sähköposteille kannattaa luoda erilaisia peruutusryhmiä.
    • Näin viestin vastaanottajat voivat poistaa itsensä esimerkiksi tarjouspostien vastaanottajalistalta, mutta saavat edelleen yrityksen muun viestinnän (esimerkiksi tapahtumatiedotteet tai uutiskirjeet).
    • Sähköpostista löytyvän "peruuta"-linkin takaa viestin vastaanottaja pystyy halutessaan peruuttamaan myös kaiken yritykseltä tulevan viestinnän.
    • Peruutusryhmiä pystyy itse lisäämään tai poistaamaan sähköpostimarkkinoinnin alta löytyvästä "Peruutusryhmät"-kohdasta.



3. Kun kaikki perustiedot on täydennetty, klikataan "Seuraava" ja siirrytään luomaan sähköpostiviestin sisältö.

Perustietoja voi palata missä tahansa vaiheessa ennen lähetystä muuttamaan. Ainoastaan sähköpostin nimeä ei voi jälkikäteen vaihtaa.