02.07.2024 12:11
Omalla lippukaupalla tässä yhteydessä tarkoitetaan WiseEvent-toiminnanohjausjärjestelmään sisältyvää lippukauppaa,
joka on aina verkkokauppana tapahtumaorganisaation omilla kotisivuilla.
1. Asiakkuuksien hallinta
WiseEvent-toiminnanohjausjärjestelmää hyödyntävät tapahtumaorganisaatiot saavat omalla lippukaupalla toimittaessa verkkokaupastaan kaiken lipunmyynnin datan suoraan omaan CRM-järjestelmään. Miksi se on tärkeää? Lipunmyynnin datan siirtyessä suoraan omaan CRM-järjestelmään on mahdollista segmentoida asiakkaita heidän ostokäyttäytymisensä perusteella.
Asiakkuuden hallinnan kannalta tätä pystytään hyödyntämään markkinointiviestinnässä, jolloin saat myynnillesi ajan saatossa aina vain kasvavan myyntipotentiaalin. Viiden tai kymmenen vuoden päästä asiakaskantasi on luultavasti kasvanut moninkertaiseksi verrattuna lähtötilanteeseen.
Asiakkaita voidaan segmentoida esimerkiksi heidän ostamien tuotteiden mukaan, heidän kotipaikkakunnan mukaan tai vaikkapa iän perusteella. Sama segmentointi on mahdollista myös yritysasiakkuuksien kanssa. Asiakkaiden segmentoinnin avulla puolestaan voit tehdä kohdennettua viestintää sellaisista asioista, jotka kiinnostavat tätä kyseistä asiakassegmenttiä.
Kun WiseEvent-toiminnanohjausjärjestelmään sisältyy myös markkinoinnin työkaluja, kuten uutiskirjetyökalu ja applikaatio, laadukkaan ja kohdennetun markkinointiviestinnän tekeminen on todella helppoa.
Kun työskentelee lipputoimijan kanssa, ei ole itsestään selvää, miten asiakkaidesi lipunostodata voidaan hyödyntää. Usein datan hyödyntäminen vaatii paljon manuaalista työtä, pelkästään tietojen siirtämisessä eri järjestelmiin, puhumattakaan asiakkaiden segmentoinnista.
2. Matalat lippukomissiot (eikä asiakkaalle piilotettuja kustannuksia)
Lipputoimijan kanssa toimittaessa kannattaa laskea hyvin tarkkaan, miten paljon asiakkaan lipuistaan maksamasta summasta tulee lopulta yrityksellesi. Toimintatavat ovat näissä hieman erilaisia, mutta joka tapauksessa yritykseltä perittävän komission lisäksi usein myös asiakas maksaa ns. lipunhinnan päälle esimerkiksi lippukohtaisen käsittelykulun ja tilauskohtaisen tilausmaksun.
Mitä jos tämä käsittelykulu & tilausmaksu olisikin sinun liikevaihtoasi?
Teoreettinen esimerkkitilanne lipputoimijan kanssa toimittaessa:
Yrityksesi myy 25 euron lipun tapahtumaan
- Lipputoimija veloittaa yritykseltäsi 0,35 €/lippu "lipunvälityksestä".
- Lipputoimija veloittaa asiakastasi 3,00 €/lippu "käsittelykuluna".
- Lipputoimija veloittaa asiakastasi 1,50 €/lippu "tilausmaksuna".
Näin alkuperäinen 25 euron lippu maksaakin asiakkaalle 29,50 euroa. Yrityksesi saa tästä summasta 24,65 euroa (25 € - 0,35 €). Todellinen komissio tässä esimerkissä on siis 4,85 € per lippu.
Teoreettinen tilanne WiseEventin oman lippukaupan kanssa toimittaessa:
- Lippu maksaa asiakkaalle 29,50 €, joka on sinun liikevaihtoasi.
- WiseNetwork perii komission, esimerkiksi 0,50 €/lippu (+alv).
- Yritykselläsi on sopimus verkkomaksuvälittäjän kanssa, joka perii komission, esimerkiksi 0,39 €/verkkokauppaosto (+alv).
Asiakkaalle saman hintaisesta lipusta yrityksesi saa 28,40 euroa eli 3,75 euroa enemmän kuin lipputoimijan esimerkissä. Jos myyt vuodessa esimerkiksi 10 000 tällaista lippua, säästösi vuodessa on 37 500 euroa.
3. Kaikki myynnit suoraan pankkitilillesi
Omalla lippukaupalla toimittaessa kaikki verkkokauppaostojen rahat siirtyvät reaaliaikaisesti suoraan pankkitilillesi. Verkkomaksuvälittäjäsi (kuten VismaPay, PayTrail tai Stripe) tilittää yrityksesi osuuden suoraan tilillesi, ottaa WiseNetworkin komission ja perii oman transaktiokulunsa.
Lipputoimijoiden käytäntö on yleensä sellainen, että lipunmyynnin rahat tiettyyn tapahtumaan liittyen tilitetään yrityksesi tilille vasta 1-2 viikkoa tapahtuman jälkeen. Tässä tapauksessa asiakkaidesi maksamat rahat ovat turhaan lipputoimijan tilillä pitkään.
4. Reaaliaikainen taloushallinnon ja lipunmyynnin data omassa järjestelmässäsi
Kun liput myydään omassa lippukaupassa, yritykselläsi on reaaliaikainen data lipunmyynnin kehittymisestä. Järjestelmän tuotehallinnassa voit asettaa tuotteille kirjanpitotilit ja kustannuspaikat, jolloin kaikki myynnit siirtyvät suoraan WiseEvent-toiminnanohjausjärjestelmään kirjanpitoa varten. Näin olet aina ajan tasalla ja voit tehdä talousraportointia päätöksenteon tueksi.
Lipputoimijoiden kanssa toimittaessa lipunmyynnin tilanteen eri tapahtumien osalta joutuu keräilemään ja yhdistämään tietoja, mikä vie paljon aikaa eikä usein tuota hyviä tuloksia esimerkiksi raportoinnin osalta.
5. Valitse itse maksutavat ja hyödynnä kulttuuriseteleitä
Kun myyt liput oman lippukaupan kautta, voit itse valita asiakkaillesi tarjottavat maksutavat. Näitä voivat olla esimerkiksi pankkien verkkomaksut, luottokorttimaksut, MobilePay, lasku ja kulttuurisetelit. CRM-ohjatussa järjestelmässä voit myös antaa asiakkaille oikeuksia alennushintaisiin tuotteisiin, kuten eläkeläis-, opiskelija- tai ryhmäalennuksiin, roolien perusteella. Käyttäjärooleilla voidaan myös rajata, mitä maksutapoja ja tuotteita asiakkaille näytetään.
Rooliohjattu hinnoittelu on kätevä tapa tarjota tärkeille sidosryhmille selkeitä etuja tai alennuksia lippukaupassasi. Voit myös luoda laskutussopimuksia järjestelmään, jolloin roolien avulla voit mahdollistaa laskulle ostamisen vain niille asiakkaille, joiden kanssa on sovittu näin.