WiseCMS (julkaisujärjestelmä) - tutoriaali

Tutoriaali on tarkoitettu WisePlatformin käytön tueksi varsinkin järjestelmän käytön alkuvaiheessa. Se sisältää kirjallisia ohjeita ja sekä videoita WiseCMS:n ja kotisivujen toiminnoista.
  • Tutoriaalin pääsivulta löytyy lyhyt ohje sekä kuvakaappaus jokaisesta aihealueesta.
  • Tarkemmat vaiheittaiset ohjeet ja sekä opastusvideot avautuvat uuteen ikkunaan sivulla olevista linkeistä.


Huomioita:

  • Huom. WisePlatformissa kotisivuja muokataan kotisivujen kautta (ei järjestelmän hallintapuolella eli admin-puolella).

  • WisePlatformilla tehdyt kotisivut rakentuvat käytännössä kokonaan artikkeleista. Artikkelit / sivut rakennetaan erilaisista elementeistä (otsikoista, tekstistä, kuvista, artikkeleista), joita voidaan hyödyntää sisällön ja visuaalisuuden mukaan.

  • WisePlatformin julkaisujärjestelmässä markkinointiviestinnän aineistot luodaan vain kertaalleen. Artikkelihallinnasta sisällöt voidaan jakaa muutamalla klikkauksella kaikkiin yrityksen markkinoinnin kanaviin: kotisivuille, uutiskirjeisiin, tapahtumakutsuihin, mobiiliapplikaatioon, InfoTV:seen sekä some-kanaviin.​​​​​​​

Kirjaudutaan sisään WisePlatformiin ja siirrytään yrityksen kotisivunäkymään.

Vasemmasta yläkulmasta valitaan

"Kotisivut" ja sen alta

"Uusi artikkeli"

Luodaan sisältö ja määritetään artikkelin asetukset

Painetaan "Julkaise"

  • Huom. artikkelia kannattaa tallentaa pitkin sen luomista. Tallennusnappina toimii kaikissa vaiheissa "Julkaise"-painike.
  • Ota huomioon asetukset, joilla artikkeli tulee julkiseksi ja näkyviin sivuille, mikäli et halua sen näkyvän vielä ulkopuolisille (esim. useilla yrityksillä on käytössään tapa, jossa lisäämällä artikkeliin tietyn kategorian siitä tulee julkinen).

Uusi artikkeli luodaan kotisivuilla valitsemalla vasemmasta yläkulmasta "kotisivut" ja sen alta "uusi artikkeli".

I

Vinkit artikkelin luomiseen

  • Parhaiten toiminnot sekä oman / yrityksen tyylin löytää testaamalla ja kokeilemalla.
  • Artikkeleita pystyy muokkaamaan niin paljon kuin haluaa, vaikka ne olisivat jo julkisia.
  • Sivurakennetta voi helposti muuttaa palstajaolla (1-4 palstaa - palstojen leveyttä pystyy myös säätämään "kynä"-ikonin takaa).
  • Huom! Otsikko- ja väliotsikkoelementtejä ei voi keskittää. Jos haluaa keskitetyn otsikon: Valitaan tekstielementti → Vaihdetaan teksti normaalista joksikin otsikkomuotoiluksi → Keskitetään tekstin muotoilueditorista.
  • Muista tallentaa artikkelia pitkin sisällön luomista. Ei siis kannata yrittää kerralla saada koko artikkelia kuvineen ja teksteineen valmiiksi ja jättää tallennusta viimeiseksi.
  • Huomaa, että kotisivujen päivittämisessä on muutamien sekuntien viive. Kun tallennat artikkeliin tehdyt muutokset, lataa sivu hetken päästä uudelleen, jolloin tehdyt muutokset tulevat näkyviin.

Vinkit sivuille artikkeleihin lisättäviin kuviin

  • Suosittelemme käyttämään kuvia, joiden kuvasuhde on 16:9. Esim. 1600 x 900 px kokoinen kuva on hyvä valinta sivuilla paikkaan kuin paikkaan.
  • Verkkokaupan kuville paras kuvakoko on 800 x 800 px.
  • Kuvien resoluutio 72 ppi
  • Kuvien tallennusmuoto mieluummin png kuin jpeg (etenkin kuvat, joissa on myös tekstiä).

1.2. Artikkeleiden selaaminen / muokkaaminen

Kirjaudutaan sisään WisePlatformiin ja siirrytään yrityksen kotisivunäkymään.

Vasemmasta yläkulmasta valitaan

"Kotisivut" ja sen alta

"Selaa artikkeleita"

→ Etsitään haluttu artikkeli hakutoiminnon avulla.

Artikkelin saa klikattua auki artikkelin nimestä.

→ Muokkaaminen tapahtuu vastaavasti kuin uutta artikkelia luotaessa sisältöeditorin avulla.

→ Muutokset tallennetaan "Julkaise"-napista.

Sivuilla jo olevia artikkeleita pääsee muokkaamaan valitsemalla kotisivujen vasemmasta yläkulmasta "kotisivut" ja sen alta "selaa artikkeleita".


Huomioita:

Valikkohallinta löytyy järjestelmän admin- eli hallintapuolelta.
Järjestelmän hallintapuolelle pääsee siirtymään kahdella tavalla:

1. Kirjoitetaan selaimen osoiteriville admin.yrityksendomain.fi ja kirjaudutaan palveluun sisään.

2. Kirjaudutaan yrityksen nettisivujen kautta sivuille ja valitaan ylävalikosta CRM / Myynti / Markkinointi / Taloushallinto

  • Valikkohallinnan avulla pystyy helposti tekemään pieniä muutoksia kotisivujen valikoihin (esim. muuttamaan otsikoita tai niiden takaa aukeavia sisältöjä).

Kotisivujen valikoita pääsee muokkaamaan siirtymällä järjestelmän hallintapuolelle. Hallintapuolelta valitaan

”Kotisivut” ja sen alta

”Valikot”

Muokataan olemassa olevia valikoita kynäikonista tai luodaan uusi valikon otsikko kohdasta "Lisää uusi".

Kotisivujen valikoille löytyy oma valikkohallinta.


Huomioita:

  • Sliderin tyyli / tyyppi (eli se millaisena slider sivuilla näkyy) määritellään sivuston suunnittelun yhteydessä.
  • Slider-kuvien leveys on hyvä olla 1600 px, jolloin laatu riittää myös isoille näytöille.
  • Slider-kuva voi olla minkä korkuinen tahansa, mutta on hyvä huolehtia, että kaikki slideriin laitettavat kuvat on yhtä korkeita.

Kotisivujen sliderien hallintaan siirrytään järjestelmän hallintapuolelta valitsemalla

→ "Kotisivut"
→ "Sisältö"
​​​​​​​→ "Sliderit"

Uusi slider lisätään klikkaamalla

→ "Lisää slider"

Sliderin voi poistaa klikkaamalla roskakoria tai laittamalla sen "ei näkyvissä"-tilaan.

Slidereiden järjestystä on helppo vaihtaa nuolisymboleilla tai raahaamalla.

Uuden sliderin saa lisättyä slider-hallinnasta klikkaamalla "Lisää slideri".


Huomioita:

  • Sivuston uudelleenohjausta käytetään silloin, kun jokin sivu pitää ohjata uuteen osoitteeseen. Tällainen tilanne saattaa syntyä esim. sivustouudistuksen yhteydessä, kun sivujen url-osoiteet muuttuvat.
  • Kotisivuilta ei koskaan kannata myöskään poistaa sisältöjä/artikkeleita ilman, että vanhaa linkkiä ohjataan johonkin uuteen url-osoitteeseen.
  • Uudelleenohjauksella varmistetaan, että kävijät löytävät sisällön esimerkiksi silloin, kun hakukoneet löytävät vielä vanhan tai rikkinäisen url-osoitteen.​​​​​​​

Uudelleenohjaukset tehdään järjestelmän hallintapuolelta kohdasta

→ "Kotisivut"
→ "Asetukset"
​​​​​​​→ "Uudelleenohjaukset"

Uusi uudelleenohjaus lisätään sivun yläreunasta klikkaamalla

"Lisää uudelleenohjaus"

Avautuvalle ikkunalle kirjoitetaan vanha linkki (mistä halutaan ohjata) ja uusi linkki (minne halutaan ohjata). Painetaan lopuksi tallenna.

Uudelleenohjauksilla kävijä ohjataan oikean sisällön pariin ("sivua ei löydy" -ilmoitusten sijaan) ja näin autetaan myös hakukonenäkyvyyden parantamisessa.


Kotisivuilla on myös ns. kiinteitä elementtejä, joita asiakkaat eivät pääse itse muokkaamaan, vaan päivittäminen tapahtuu WiseNetworkin toimesta.

Tällaisia elementtejä ovat:

  • Sivun yläpalkin logo
  • Plugareiden elementit ja niiden järjestys (esim. sivun oikeessa palkissa olevat elementit, somefeed)
  • Sivun alareunan footerin tekstit
  • Sliderin paikka etusivulla

Ottakaa yhteyttä tuki@wisenetwork.fi, mikäli haluatte kiinteisiin elementteihin muutoksia.

Esimerkki kiinteistä elementeistä, joita ei pääse itse muokkaamaan. Lisäksi etusivun sliderin paikka ei ole itsenäisesti muutettavissa.


Tukiportaali

WiseNetworkin tukiportaalista löytyy kirjallisia ohjeita, videoita sekä usein kysyttyjä kysymyksiä WisePlatform-järjestelmän käytöstä.

Lue lisää