Ohje uudelle asiakkaalle - Kuluttajaverkkolaskutus | WiseNetwork Oy

Ohje uudelle asiakkaalle - Kuluttajaverkkolaskutus

Tässä artikkelissa kerromme, mikä kuluttajaverkkolaskutus on ja miten se toimii. Lue ohjeet ja täytä artikkelista löytyvä lomake kuluttajaverkkolaskutukseen liittyen.

Mitä kuluttajaverkkolaskutus tarkoittaa?

Kuluttajaverkkolaskutuksella (B2C) mahdollistetaan kuluttajaverkkolaskujen lähettäminen Suomessa kuluttajien henkilökohtaisiin verkkopankkeihin. Tunnet kuluttajaverkkolaskun ehkä paremmin nimellä e-lasku. Voit siis tilata sinua laskuttavalta yritykseltä e-laskun, joka saapuu jatkossa omaan verkkopankkiisi.

Kuluttajaverkkolaskutus tulee aktivoida, miten se tapahtuu?

Laskuttajalle (teille) tulee aktivoida kuluttajaverkkolaskutus aina erikseen. Tästä prosessista ja prosessin sujuvuudesta huolehditte te käyttöönoton yhteydessä yhdessä WiseNetworkin kanssa.


Jos kuluttajaverkkolaskutus ei ole aiemmin ollut käytössänne, tapahtuu sen käyttöönotto lähettämällä laskuttajailmoitukset (SI-sanomat) pankkeihin. Näillä ilmoituksilla tehdään kuluttajille tiedettäväksi, että heillä on mahdollisuus vastaanottaa verkkolaskuja kyseiseltä laskuttajalta. Tästä hyvä esimerkki on kuluttajan omassa verkkopankissaan tekemän maksun jälkeen hänelle ilmestyvä ilmoitus, kuten: ”Kyseinen laskuttaja tarjoaa e-lasku -mahdollisuuden – tilaa e-lasku.” E-laskusopimuksia voi myös pankista riippuen etsiä verkkopankissa laskuttajan nimellä tai y-tunnuksella.


WiseNetwork lähettää laskuttajailmoitukset puolestanne. Lähetys tapahtuu laskujen lähetysoperaattorimme Maventan kautta, josta sanomat siirtyvät pankkeihin maksimissaan muutaman pankkipäivän kuluessa. Tämän jälkeen kuluttajaverkkolaskutus on valmiina käytettäväksi.

Miten lasku päätyy kuluttajan verkkopankkiin?

Kuluttajat tekevät verkkopankissaan e-laskusopimuksia. Tästä saapuu laskuttavalle taholle vastaanottoilmoitus (RI-sanoma). WisePlatform tulkitsee nämä sanomat ja osaa yhdistää ne oikeaan henkilöön asiakasnumeron perusteella. WiseNetworkin tekemissä laskuttajailmoituksissa asiakkaalta vaadittu tunnistetieto onkin aina asiakasnumero. Tämän jälkeen järjestelmä lähettää seuraavat henkilölle muodostuvat laskut automaattisesti e-laskuina henkilön verkkopankkiin.

Meillä on jo ennestään kuluttajaverkkolaskutus käytössämme, tuleeko meidän tehdä toimenpiteitä siirtyessämme käyttämään WisePlatformia?

Todennäköisesti kyllä. Tärkein vaihe on kommunikoida hyvissä ajoin käyttöönoton alkaessa asiasta WiseNetworkin taloushallinnon asiantuntijan kanssa, jotta laskutuksen siirto saadaan tehtyä jouhevasti myös kuluttajaverkkolaskutuksen osalta. Teidän tulee olla omaan vanhaan laskutusjärjestelmään yhteydessä, josta saatte tarvittavat tiedot. Kuten kuluttajaverkkolaskutuksen käyttöönotossakin, myös kuluttajaverkkolaskutuksen muutoksissa huolehditte prosessista ja sen sujuvuudesta yhdessä Wisenetworkin kanssa. Kuluttajaverkkolaskutuksen muutoksella mahdollistetaan se, että asiakkaanne, jotka ovat jo tilanneet e-laskun, saavat e-laskun verkkopankkiinsa jatkossakin tekemättä uutta e-laskusopimusta. Ilman muutamia ennakkotietoja WiseNetwork ei kuitenkaan voi reagoida asiaan. Tähän tarvitaan siis teidän ja mahdollisesti tilitoimistokumppaninne, tämän hetkisen laskutusoperaattorinne sekä laskutuksen tarjoavan ohjelmiston tietoja.


Laskutuksen mahdollistavat ohjelmistot käyttävät erinäisiä laskujen välitysoperaattoreita, kuten WisePlatform Maventaa. Välitysoperaattorit puolestaan hyödyntävät eri pankkeja ja niiden pankkiverkkoyhteyksiä. Esimerkiksi Maventa käyttää Dansken Bankin pankkiverkkoyhteyttä. Tämä pankkiverkkoyhteys ei kuitenkaan tarkoita sitä, minkä pankin kautta rahaliikenteenne kulkee, vaan on eri asia, eivätkä ne liity toisiinsa.


Kuluttajaverkkolaskutuksen muutos tulee aina lähettää sen pankkiverkkoyhteyden kautta, josta edellinen laskuttajailmoitus on lähetetty. Vaikka edelliset ilmoitukset olisikin lähetetty jo Maventasta hyödyntäen Dansken pankkiverkkoyhteyttä, joudumme todennäköisesti tekemään laskuttajailmoituksen muutokset, jos ilmoitukset eivät sisällä niitä tietoja, joita Wisenetwork hyödyntää. Laskuttajailmoituksen muutoksessa korjaamme tunnistetiedoksi vähintäänkin asiakasnumeron, jolla asiakkaan tekemä vastaanottoilmoitus tunnistetaan ja osataan yhdistää järjestelmässä oikeaan asiakkaaseen. Tyypillinen tunnistetieto muilla laskutuksentarjoajilla saattaa olla esimerkiksi viitenumero. Alla listattuna oleellisia tarvittavia tietoja.
​​​​​​​

Laskutusoperaattorimme on Maventa, kuinka toimin?

WiseNetwork saa viimeisimmät laskuttajailmoitukset Maventasta ja tekee näihin tarvittavat toimenpiteet, ennen laskutuksen siirtoa WisePlatformiin.

Laskutusoperaattorimme on joku muu kuin Maventa, mutta operaattori käyttää Dansken pankkiverkkoyhteyttä. Kuinka toimin?

WiseNetwork tarvitsee edelliset laskuttajailmoitukset laskutusoperaattorilta, jotta se voi tehdä tarvittavat toimenpiteet. Saman pankin pankkiverkkoyhteys ei voi olla kahdella eri operaattorilla auki samaan aikaan. Tässä kohtaa onkin tärkeää kommunikoida siitä, milloin laskujen lähetys siirtyy nykyiseltä laskutusohjelmistolta WisePlatformiin. Kun laskuja ei lähetetä enää kyseisestä ohjelmistosta, voidaan pankkiverkkoyhteys tähän ohjelmistoon sulkea. Tämän jälkeen Maventa voi aktivoida pankkiverkkoyhteyden laskujen lähetyksen osalta Danskeen, jolloin kuluttajaverkkolaskujen lähettäminen onnistuu WisePlatformin kautta välitysoperaattori Maventalle, josta lasku siirtyy aina eteenpäin asiakkaalle. On hyvä varautua siihen, että prosessi vie edellisen laskutusohjelmiston ja sen laskujen välitysoperaattorin aktiivisuudesta riippuen vähintään viikon.

Laskutusoperaattorimme ei käytä Dansken pankkiverkkoyhteyttä, kuinka toimin?

Kuten aiemmin mainittua, laskujen välitysoperaattorit hyödyntävät eri pankkien pankkiverkkoyhteyksiä. Nykyisen operaattorinne pankkiverkkoyhteys voi olla esimerkiksi Nordea. Tässäkin tapauksessa WiseNetwork tarvitsee edelliset laskuttajailmoitukset, joihin se pääsee tekemään muutokset. Tässä kohtaa muutoksella tehdään toimenpiteitä esimerkiksi juuri laskutusoperaattoriin liittyen. Tämän jälkeen ilmoitukset toimitetaan takaisin edelliselle laskujen välitysoperaattorillenne, joka lähettää muutossanomat Nordean pankkiverkon kautta.

Huomioitavaa – Käytössämme on Netvisor

Tällöin laskuttajailmoitukset on todennäköisesti lähetetty Netvisorin kautta ja ne tarvitsee pyytää Netvisorin tuesta.

Huomioitavaa – Käytössämme on Enkora

Laskuttajailmoitukset on todennäköisesti lähetetty Maventasta ja ne löytyvät sieltä.

Huomioitavaa – Käytössämme on Enkora, mutta laskut kulkevat Visman kautta (Visma Financial Solutions)

Laskuttajailmoitukset saa tällöin Vismalta. Wisenetwork tekee muutokset ja lähettää ne Maventasta, sillä pankkiverkkona toimii Danske.

Huomioitavaa – Käytössämme on DL Software/Confirma

Laskuttajailmoitukset on todennäköisesti lähetetty Cash Inistä ja ne on lähetetty Dansken pankkiverkkoon. Laskuttajailmoitukset tulee pyytää Cash Iniltä. Wisenetwork tekee niihin muutokset. Cash Iniltä tulee pyytää Dansken pankkiverkon sulkeminen, jolloin pankkiverkko voidaan avata Maventaan ja lähettää laskuttajailmoituksen muutokset sieltä.

Huomioitavaa – Käytössämme on NexGolf

Laskuttajailmoitukset on todennäköisesti lähetetty Maventasta ja ne löytyvät sieltä.

Huomioitavaa – Käytössämme on Tehden

Laskuttajailmoitukset on todennäköisesti lähetetty Maventasta ja ne löytyvät sieltä.​​​​​​​

​​​Huomioitavaa - Verkkolaskutusosoitteemme laskuttajailmoituksella on FI-alkuinen (Iban)

Wisenetwork tarvitsee nykyiset sanomat, joihin se tekee tietojen muutokset. Maventasta ei pysty lähettämään muutossanomia, joissa verkkolaskutusosoite on FI-alkuinen, joten nykyisen laskutusohjelmistonne tulee lähettää muutossanomat.

Huomioitavaa - Käytössämme on Ropo

Ropo hyödyntää Nordean pankkiverkkoa, joten muutoksia ei voida lähettää Dansken pankkiverkkoon Maventan kautta. Wisenetwork tarvitsee laskuttajailmoitukset, joihin se tekee muutokset. Muutokset toimitetaan Ropoon ja Ropo lähettää muutokset Nordean pankkiverkkoon.