Kohti myynnillistä syksyä

Monella alalla tulevan syksyn myynnin merkitys on massiivinen. Nyt onkin hyvä aika käydä oma myyntiprosessi läpi ja tehdä siihen tarvittavat viilaukset.

Iso kuva kirkkaana

Viimeiset puolitoista vuotta ovat opettaneet ainakin suunnitelmien muuttamista ja nopeaa reagointia. Suunnitelmat eivät ole missään tapauksessa turhia, mutta niiden aikajänne sekä tarkasteluväli on kuukausien sijaan viikoissa, jopa päivissä. Ennakoiminen on ollut hyvin haastavaa eikä sen osalta loppua näy.

Tilanne edellyttää vielä aiempaakin kirkkaampaa "isoa suunnitelmaa", johon koko organisaatio osaa palata ja toteuttaa sitä pala kerrallaan.

WisePlatformin myynnin työkalupakkia hiotaan jatkuvasti juuri tämän ajatusmallin pohjalta: "masterplania" varten on olemassa automatiikkaa, joka vie laivaa haluttuun suuntaan. Yksittäisiä toimia on helppo tehdä, kun pohja on kunnossa.

Perustana segmentointi

Kaikkea kaikille = ei mitään kenellekään.

Vanha viisaus osuu tänä päivänä tarkemmin kuin koskaan. Myynnissä segmentointi on kaiken a ja o. Asiakassegmentteihin kannattaa poimia vain tärkeimmät (pari kolme) ja jättää muut massaviestinnän piiriin.

Poimi siis pari segmenttiä, joihin joko a) pystyt eniten vaikuttamaan tai b) kasvupotentiaalia on eniten olemassa.

Tageihin perustuva segmentointi

  • Huomaa, että WisePlatformissa kontaktille asetettava tagi = postituslista
  • Huolehdi, että tagit päivittyvät kohderyhmille automaattisesti niiltä osin kuin tämä on mahdollista. Esimerkiksi verkkokaupan tuotteille (hallinnassa tuotekorteille) on mahdollista asettaa automatiikka, jonka avulla kontakteille lisätään ja poistetaan tageja automaattisesti. Näin postituslistasi pysyvät jatkuvasti ajan tasalla.

Rooleihin perustuva segmentointi

  • Tagien lisäksi olemassa oleville asiakkaille voidaan automatisoida rooleja asiakaskäyttäytymiseen perustuen. Roolien avulla voidaan eri asiakassegmenteille näyttää valikoituja sisältöjä verkkosivuilla sekä asettaa verkkokauppaan tuotteita ja alennuksia, jotka näkyvät ainoastaan kirjautuneelle, kyseisen roolin omaavalle käyttäjälle. Näin asiakkaille pystytään kohdentamaan ajantasaista viestintää ja mahdollistamaan lisämyyntiä.

​​​​​​​Kun segmentointi on kunnossa ja ajan tasalla, viestintäsi osuu maaliin ja mahdollisuus kauppaan on aina optimaalisempaa. Käsityön varaan ei kannata jättää käytännössä mitään segmentointiin liittyvää, koska tuon kaltaiset manuaaliset työt eivät ole tehokasta ja kannattavaa ajankäyttöä.

Silloin tällöin näkee turhankin kunnianhimoisia segmentointeja, joissa asiakaskannasta jaetaan kymmeniä eri segmenttejä. Mikäli sinulla ei ole resursseja hoitaa jokaista segmenttiä jatkuvasti tai segmenttien ostovoima ei kata jatkuvasta hoitamisesta aiheutuvia kustannuksia, yksinkertaista segmentointiasi. Mielummin pari segmenttiä huolella kuin kymmenen vähän sinnepäin hoidettuna.

Lisää henkilökohtainen myyntityö

Henkilökohtainen myyntityö ei ole menossa pois muodista, päinvastoin. Pyri tunnistamaan myyntiprosessissasi kohdat, joissa henkilökohtaisella myyntityöllä on suurin mahdollisuus vaikuttaa volyymien kasvuun. Tunnistaminen ei ole helppoa, mutta järjestelmällisellä kokeilulla voit sellaisia tunnistaa.

WisePlatformin myynnin seurannan työkalut on kehitetty nimenomaan henkilökohtaisen myyntityön ohjaukseen. Asetuksilla saa järjestelmän pudottamaan myyjille haluttuja liidejä suoraan myynnin seurannan kampanjatauluihin. Lisäksi sinne voidaan CRM:n hakutyökalun avulla tuoda manuaalisesti halutut kriteerit täyttäviä liidejä täyttämään myyjien kontaktitarpeet.

Henkilökohtaisessa myyntityössä ei voi liikaa korostaa CRM:n tärkeyttä - jokainen tieto pitää tallentaa CRM:ään, jotta asiakasta osataan käsitellä oikein. Tässä on meillä kaikilla todella paljon parantamisen varaa yleisesti.

Johda numeroilla, reagoi herkästi

Myynnin johtamisen osalta numeroilla ja tilastoilla ei ole itseisarvoa, vaan niiden mukaan on osattava reagoida ja muuttaa suuntaa tarvittaessa. Taas palataan isoon kuvaan ja siihen, miten helppoa on reagoida, jos laivan haluttu suunta on tarkkaan tiedossa.

WisePlatformin myynnin työkalut ovat apunasi myyntiprosessisi tukena ja perustana. Asiakasvastaavamme auttavat sinua mielellään työkalujen asetuksien päivittämisessä tai ylipäätään jonkin työkalun käyttöönotossa.

Myynnillistä syksyä kaikille!





Joni Meskanen

Myyntijohtaja
puh. 050-5389512
joni.meskanen@wisenetwork.fi



WiseLeads - työkalu myynnin seurantaan

WiseLeads apuna myynnin seurannassa

WiseLeads on WisePlatformin sisältämä myynnin seurannan työkalu, jonka avulla voidaan seurata liidien kehitystä sekä myynnin toimenpiteitä.

Lue lisää

Ohje - WiseSales: Myynnin seuranta -työkalu

Ohjeet WiseLeads -myynnin seurannan työkalun käyttöön.

Lue lisää