Jos asiakkaalle on lähetetty virheellinen lasku, täytyy se hyvittää. Lähetettyä laskua ei saa poistaa, jotta myynti ei jää virheellisenä kirjanpitoon.
1. Kun hyvitettävä lasku on löytynyt, klikataan laskun näkymässä vasemmasta alakulmasta
→ "Lisää"ja klikataan
→ ”Tee hyvityslasku”
2. Järjestelmä muodostaa uuteen välilehteen hyvityslaskun luonnoksen.
Hyvityslaskun päiväys muodostuu kyseiselle päivämäärälle, mutta päivämäärä tietoa voi tarvittaessa muuttaa.
3. Jos kyseessä on kuluttaja-asiakas ei hyvityslaskua kannata lähettää asiakkaalle, vaan sopia asiakkaan kanssa, että hän ei maksa kyseistä laskua. Tätä varten järjestelmään on luotu laskutustapa: "Paperi (ei lähetystä)", jonka avulla hyvityslasku saadaan kohdistettua virheelliseen laskuun.
Moni yritysasiakas puolestaan vastaanottaa hyvityslaskuja, joten tällaisessa tilanteessa käytetään alkuperäisen laskun laskutustapaa, jotta yritysasiakas vastaanottaa hyvityslaskun ostoreskontraansa.
4. Kun laskutustapa on valittu, tarkastetaan hyvityslaskun tuoterivit. Tuoterivit muodostuvat identtisinä alkuperäiseen laskuun verrattuna, mutta hintatiedot ovat hyvityslaskulla miinusmerkkisiä.
Jos siis alkuperäisellä laskulla on ollut kaksi tuoteriviä, muodostuvat nämä molemmat tuoterivit hyvityslaskulle miinusmerkkisinä.
6. Vahvistetaan hyvityslasku lähettämällä se, jolloin hyvityslasku kohdistuu alkuperäiseen laskuun. Klikataan
→ "Lähetä"
7. Hyvityslaskun käsittelyhistoriaan muodostuu linkki alkuperäiseen laskuun ja alkuperäisen laskun käsittelyhistoriasta löytyy myös linkki hyvityslaskuun. Laskun tilakoodi on nyt ”hyvitetty”.
Hyvityssuoritus muodostuu laskulokiin laskun lisätietovälilehdelle.
I