04.07.2024 10:08
Altistumme joka päivä valtavalle määrälle mainontaa eri kanavissa. Suurimman osan päätämme ohittaa - tietoisesti tai tiedostamatta.
Omien asiakaslistojen käyttö maksetussa mainonnassa (esim. Google Ads, LinkedIn, Facebook/Instagram) mahdollistaa tarkemman kohdentamisen, joka parantaa kampanjoiden tehokkuutta merkittävästi ja auttaa erottumaan hälinän keskeltä.
Laadukas CRM mahdollistaa oman asiakaslistan keräämisen monin tavoin. Olemme aiemmin kirjoittaneet, kuinka omaa asiakaslistaa voi käyttää esimerkiksi myynnin segmentointiin. Tämän lisäksi on fiksua viedä oman datan käyttö seuraavalle tasolle ja yhdistää se maksettuun mainontaan.
Käytännössä asiakaslista otetaan CRM-järjestelmästä ulos esimerkiksi Excelinä ja ladataan maksetun mainonnan palveluun.
Ennen kuin lähtee kokeilemaan asiakaslistan lataamista, on hyvä tiedostaa muutama rajoitus. Etenkin uusille yrityksille ja B2B:lle haasteena saattaa olla asiakaslistan minimikoko, joka on kampanjamuodosta riippuen 300–2000 asiakasta. Vähemmällä määrällä kampanjat eivät yksinkertaisesti pyöri tai tulokset eivät ole optimaalisia. Toisinaan asiakaslistan täyttymistä pitää siis odotella tovin.
Muitakin ehtoja saattaa olla. Esimerkiksi Google Ads vaatii, että tilillä on käytetty tietty summa rahaa mainoksiin ja tilin on oltava vähintään 90 päivää vanha.
Jos ehdot täyttyvät, on omien asiakaslistojen käyttö maksetussa mainonnassa mahtava tilaisuus, jota ei kannata sivuuttaa!
Omien asiakaslistojen käyttö jakautuu pääasiallisesti kolmeen:
1. Kohdistaminen suoraan tiettyihin kontakteihin ja yrityksiin
Meta Ads: Voit ladata asiakaslistan Facebookiin (Meta), ja luoda mukautettuja yleisöjä (Custom Audiences). Tämän jälkeen voit kohdentaa mainoksia suoraan näille henkilöille tai luoda samankaltaisia yleisöjä (Lookalike Audiences, tarkemmin kohdassa 2).
Google Ads: Google mahdollistaa asiakasdatan lataamisen Customer Match -toiminnon avulla. Voit kohdentaa mainontaa esimerkiksi YouTubessa ja Gmailissa.
LinkedIn: Maksetun mainonnan alustoista LinkedIn mahdollistaa mainonnan kohdentamisen itse valitsemillesi yrityksille, organisaatioille ja niiden työntekijöille. Kohdistaminen on huomattavasti tarkempaa kuin muilla alustoilla, mutta myös mainostaminen on kalliimpaa klikkihintojen noustessa useisiin euroihin.
Maksetussa mainonnassa CRM-datan laadun merkitys on onnistumisen kannalta olennaista. Mitä kattavammin tietoa on, sitä paremmin alusta osaa kohdistaa mainoksen oikeille silmäpareille. Yritysten kohdalla vähimmäisvaatimuksena on yrityksen nimi, mutta tarkempi kohdentaminen onnistuu, kun sarakkeissa on myös yrityksen LinkedIn-profiili (vain LinkedIn), verkkosivujen osoite, toimiala ja muut vastaavat tiedot. Henkilöhaussa nimen lisäksi sähköposti, työpaikan nimi sekä maa tai alue voivat merkittävästi parantaa mainoksen osuvuutta.
2. Lookalike audiences
Lookalike audiences luo aivan uuden yleisön olemassaolevien asiakkaiden pohjalta. Tämä menetelmä hyödyntää algoritmeja löytääkseen uusia potentiaalisia asiakkaita, jotka muistuttavat nykyisiä asiakkaitasi. Näin voidaan laajentaa mainonnan kohderyhmää tehokkaasti ja tavoittaa uusia asiakkaita, joilla on suurempi todennäköisyys kiinnostua tuotteistasi tai palveluistasi.
Täysin algoritmin vietäväksi ei kuitenkaan kannata lähteä, vaan seurata ja analysoida, toimiiko uusi yleisö vai ei.
3. Remarketing (tai retargeting) eli uudelleenkohdentaminen
Remarketingin ideana on luoda yleisö heistä, joille halutaan joko myydä lisää tai jotka vierailivat sivuillasi, mutta eivät muuttuneet maksaviksi asiakkaiksi. Tällaisia voisivat olla vaikka uutiskirjeen tilanneet.
Listat toimivat myös käänteisesti. Niin tärkeää kuin onkin puhutella oikeaa yleisöä, vielä tärkeämpää on tietää, kenelle et halua mainoksiesi näkyvän. Jokaisen yrityksen kannattaisi sulkea nykyiset maksavat asiakkaat pois mainonnan yleisöstä, ellei kyse ole lisämyynnistä tai muusta olemassaoleville asiakkaille suunnatusta kampanjasta. Miksi tuhlata rahaa ihmisiin, jotka ovat jo asiakkaitasi?
Luo positiivinen kierre
Maksetun mainonnan ja CRM:n data ruokkivat toisiaan. Maksetun mainonnan kautta saapuneet asiakkaat rikastuttavat CRM:n asiakasdataa ja auttavat asiakaslistoja olemaan entistäkin tarkempia. Kun tuotat osuvampaa asiakasdataa maksetun mainonnan alustalle, saat kohdennettua mainontaa entistäkin paremmin. Lisäksi lookalike audiencen kautta löydät yhä uusia yleisöjä, joita tarjoamasi tuote tai palvelu voisi kiinnostaa. Kierre on valmis!
Lopuksi
Omien asiakaslistojen hyödyntäminen maksetussa mainonnassa on tehokas tapa parantaa kampanjoiden kohdentamista ja saavuttaa parempia tuloksia. Hyvä CRM-järjestelmä ja oikea strategia mahdollistavat merkittävät parannukset mainonnan tehokkuudessa. Muista kuitenkin aina noudattaa lainsäädäntöä ja huolehtia asiakasdatan oikeaoppisesta käsittelystä. Näin saat kaiken hyödyn irti omista asiakaslistoistasi ja voit kasvattaa liiketoimintaasi vastuullisesti ja tehokkaasti.