Segmentoinnin merkitys myynnin onnistumisessa | WiseNetwork Oy

WiseBlog: Segmentoinnin merkitys myynnin onnistumisessa

Aika ajoin on hyvä käydä oma myyntiprosessi läpi ja tehdä siihen tarvittavat viilaukset.

Kaikkea kaikille = ei mitään kenellekään. Vanha viisaus osuu tänä päivänä tarkemmin kuin koskaan.

Myynnissä segmentointi on kaiken a ja o. Asiakassegmentteihin kannattaa poimia vain tärkeimmät (pari kolme) ja jättää muut massaviestinnän piiriin.

Poimi siis pari segmenttiä, joihin joko a) pystyt eniten vaikuttamaan tai b) kasvupotentiaalia on eniten olemassa.

​​​​​​​Kun segmentointi on kunnossa ja ajan tasalla, viestintäsi osuu maaliin ja mahdollisuus kauppaan on aina optimaalisempaa. Käsityön varaan ei kannata jättää käytännössä mitään segmentointiin liittyvää, koska tuon kaltaiset manuaaliset työt eivät ole tehokasta ja kannattavaa ajankäyttöä. Esimerkiksi WisePlatformissa on mahdollisuus segmentoida asiakkaita heidän toimintansa perusteella automaattisesti.

Silloin tällöin näkee turhankin kunnianhimoisia segmentointeja, joissa asiakaskannasta jaetaan kymmeniä eri segmenttejä. Mikäli sinulla ei ole resursseja hoitaa jokaista segmenttiä jatkuvasti tai segmenttien ostovoima ei kata jatkuvasta hoitamisesta aiheutuvia kustannuksia, yksinkertaista segmentointiasi. Mielummin pari segmenttiä huolella kuin kymmenen vähän sinnepäin hoidettuna.
​​​​​​​

Lisää henkilökohtainen myyntityö

Henkilökohtainen myyntityö ei ole menossa pois muodista, päinvastoin. Pyri tunnistamaan myyntiprosessissasi kohdat, joissa henkilökohtaisella myyntityöllä on suurin mahdollisuus vaikuttaa volyymien kasvuun. Tunnistaminen ei ole helppoa, mutta järjestelmällisellä kokeilulla voit sellaisia tunnistaa.

CRM-järjestelmän myynnin seurantatyökalut tulisi olla suunniteltu tukemaan henkilökohtaista myyntityötä.

Liidit, jotka täyttävät sovitut kriteerit tulisi voida automaattisesti siirtää eteenpäin myyntiin. Lisäksi CRM-järjestelmästä tulisi voida manuaalisesti hakea ja tuoda erityiskriteerejä täyttäviä liidejä, jotka täyttävät myyjien tarpeet kontakteille. Tämä mahdollistaa tehokkaamman ja kohdennetumman lähestymistavan myynnin hallinnassa, optimoiden sekä myyjien aikaa että parantaen mahdollisuuksia kauppojen solmimiseen.

Henkilökohtaisessa myyntityössä ei voi liikaa korostaa CRM:n tärkeyttä - jokainen tieto pitää tallentaa CRM:ään, jotta asiakasta osataan käsitellä oikein. Tässä on meillä kaikilla todella paljon parantamisen varaa yleisesti.
​​​​​​​

Johda numeroilla, reagoi herkästi

Myynnin johtamisen osalta numeroilla ja tilastoilla ei ole itseisarvoa, vaan niiden mukaan on osattava reagoida ja muuttaa suuntaa tarvittaessa. Taas palataan isoon kuvaan ja siihen, miten helppoa on reagoida, jos laivan haluttu suunta on tarkkaan tiedossa.

WisePlatformin myynnin työkalut ovat apunasi myyntiprosessisi tukena ja perustana. Asiakasvastaavamme auttavat sinua mielellään työkalujen asetuksien päivittämisessä tai ylipäätään jonkin työkalun käyttöönotossa.




Joni Meskanen

Toimitusjohtaja / CEO

+358 40 753 4615

joni.meskanen@wisenetwork.fi



Sinua voisi myös kiinnostaa:


WiseBlog: CRM - markkinointi – myynti:
​​​​​​​menestyksen kulmakivet

Kun asiakkuuden hallinta, myynnit työkalut ja markkinoinnin työkalut ovat kaikki samaa järjestelmää, voidaan luoda menestystarinoita. Tutustu miten se tehdään!

WiseBlog: Mikä on CRM-järjestelmä? Ja millainen on hyvä?

CRM-järjestelmä auttaa pitämään asiakastiedot ajantasalla ja järjestyksessä. Oikein käytettynä hyvä CRM-järjestelmä nostaa asiakkaan yritystoiminnan keskiöön. Se lisää tehokkuutta, asiakastyytyväisyyttä ja parantaa tulosta.

WiseBlog: Viisi vinkkiä CRM:n tehokkaampaan käyttöön

Nappaa talteen parhaat vinkit CRM:n hyödyntämiseen, niin saat asiakaskannastasi enemmän irti.