Tuki FAQ

Keräämme tänne usein kysyttyjä kysymyksiä järjestelmän käytöstä.

Miten vaihdan asiakkaan käyttäjätunnuksen? 16.2.2021

  • Mene CRM -> Kontaktit -> Henkilöt, valitse haluamasi henkilö
  • Henkilö-välilehdeltä löydät kohdan Käyttäjätiedot ja sieltä löytyy Käyttäjätunnus
  • Muuta siihen asiakkaan haluama sähköposti ja paina tallenna.
  • Pyydä asiakasta kirjautumaan ulos tunnuksiltaan ja kirjautumaan uudestaan sisään uudella käyttäjätunnuksella.
  • Huomaa myös tarvittaessa vaihtaa henkilökortille "yhteystiedot"-kohtaan asiakkaan uusi sähköpostiosoite.
  • Salasana pysyy ennallaan.


Miten kutsun henkilön käyttäjäksi ja lisään roolin hänelle? 16.2.2021

  • Mene CRM -> Kontaktit -> Henkilöt ja valitse Lisää uusi kontakti. (jos henkilöä ei löydy CRM:ästä)
  • Kirjoita henkilön nimi ja sähköposti -> Paina tallenna.
  • Aukeaa ikkuna, jossa lukee Pysy täällä ja Mene kontaktiin, valitse Mene kontaktiin.
  • Alapalkissa on kenttä, jossa lukee Lisää, paina siitä ja valitse Kutsu henkilö käyttäjäksi.
  • Henkilölle lähtee suoraan sähköpostiin liittymislinkki sivustolle.
  • Mene henkilön tunnukselle ja hae kohta roolit, lisää henkilölle haluamasi rooli sivustolle.


Miten lisään yrityksen kontakteihin? 16.2.2021

  • Mene CRM -> Kontaktit -> Yritykset ja valitse Lisää yritys.
  • Kirjoita yrityksen nimi ja Y-tunnus, jos ne ovat tiedossa ja paina suurennuslasin kuvaa yrityksen nimen ja y-tunnuksen perässä, niin järjestelmä hakee automaattisesti yrityksestä olemassa olevat tiedot esimerkiksi osoitteen ja toimialaluokan.
  • Aukeaa ikkuna, jossa lukee Pysy täällä ja Siirry kontaktiin, valitse Siirry kontaktiin.
  • Jos yritystä ei löytynyt Y-tunnuksen tai nimen perusteella niin täytä kentät mahdollisimman hyvin.
  • Voit myös lisätä yrityksen tiedot yrityksen CRM profiilista alhaalta Lisää painikkeesta, valitsemalla siitä Hae yrityksen tiedot Y-tunnuksella.
​​​​​​​


Asiakas ei pääse kirjautumaan, hänellä on samalla sähköpostilla kaksi tiliä. 16.2.2021

  • Jos järjestelmässänne on asiakkaita, joilla on useampia tilejä, jotka jakavat saman sähköpostin, on asiakkaan käyttäjätilit yhdistettävä, jotta esimerkiksi appi toimii oikein. Jos järjestelmästänne löytyy asiakkaita, joilla on kaksi tai useampia tilejä, niin laittakaa tukipyyntö (tuki@wisenetwork.fi) ja ilmoittakaa asiakkaan sähköpostiosoite, niin yhdistämme käyttäjäprofiilit.

Miten muokkaan rooleja? 16.2.2021

  • Roolit kannattaa määrittää tuotteiden kautta, eli aina kun asiakas ostaa uuden tuotteen niin hänen roolit ja käyttöoikeudet päivittyvät asiakkaan ostamien tuotteisiin tai palveluihin liitettyjen roolien mukaan.
  • Voit muokata rooleja käsin asiakkaan CRM:ssä. Voit lisätä tai poistaa niitä kohdasta CRM-> kontaktit -> henkilöt.
  • Henkilö pitää olla kutsuttuna käyttäjäksi tai rekisteröitynyt, jotta rooleja voi hänelle lisätä.
  • Valitse haluamasi profiili ja hae profiililta otsikko Käyttäjätiedot, jonka alta löytyy Roolit, voit lisätä tai poistaa haluamasi roolin asiakkaalle.


Miten muutan sopimuksen seuraavan maksupäivän/laskupäivän? 16.2.2021

  • Sopimuksen maksupäivää ja laskupäivää voidaan muuttaa esimerkiksi maksusuunnitelman luomisen takia.
  • Mene myynti -> myynti -> sopimukset, valitse haluamasi sopimus.
  • Valitse laskutus-välilehti
  • Muokkaa seuraava laskutuspäivä haluamaksesi ja eräpäivä muuttuu maksuehdon mukaan.
  • Paina tallenna
  • Paina luo seuraava lasku tai anna järjestelmän luoda se automaattisesti, jos lähetä laskut automaattisesti on valinnassa Kyllä.


Miten päätän sopimuksen? 16.2.2021

  • Sopimuksen päättäminen tapahtuu seuraavasti, jos sopimuksessa on irtisanomisaika.
  • Mene myynti -> myynti -> sopimukset, valitse haluamasi sopimus.
  • Muuta sopimuksen tyyppi määräaikaiseksi, ellei se jo ole.
  • Määritä sopimuksen lopetus päivämäärä ja sopimuksen päättämisen syy.

Ilman irtisanomisaikaa:

  • Mene myynti -> myynti -> sopimukset, valitse haluamasi sopimus.
  • Alatunnisteessa on vihreällä kohta käsittele, valitse se ja paina sopimus päätetty.
  • Valitse päättämisen syy ja paina päätä sopimus.
  • Sopimus päättyy heti.

Sopimus ei generoi laskuja (oikein) 16.2.2021

  • Tarkoittaa yleensä, että sopimus ei generoi laskuja tai nämä eivät suostu lähtemään automaattisesti:
  • Mene myynti -> myynti -> sopimukset
  • Ja valitse haluamasi sopimus
  • Sopimuksen välilehdellä on punainen varoituskolmio, jos sopimus on sellaisessa tilassa, että laskuja ei muodostu.
  • Kun viet hiiren kursorin varoituksen päälle, ohjelma kertoo miksi laskuja ei voi generoida.
  • Laskulistalla on ensimmäisessä sarakkeessa valintanappi, joka ei ole valittavissa, jos laskua ei voida lähettää.
  • Viemällä hiiren kursori valintanapin päälle ohjelma kertoo miksi laskua ei voi lähettää.
  • Esimerkiksi asiakkaalla ei ole voimassa olevaa verkkolaskutusosoitetta. -> Pyydä asiakasta tarkistamaan verkkolaskutussopimus verkkopankistaan ja pyydä häntä tarvittaessa tilaamaan uusi verkkolaskutussopimus.


Miten lisään uuden peruutusryhmän? 16.2.2021

  • Uusi peruutusryhmä lisätään seuraavalla tavalla.
  • Mene Markkinointi -> Sähköpostimarkkinointi -> Peruutusryhmät
  • Valitse Lisää uusi. Nimeä peruutusryhmä
​​​​​​​

Miten luon uusia sääntöjä postituslistaan? 16.2.2021

  • Mene Markkinointi -> Sähköpostimarkkinointi -> Postituslistat
  • Valitse postituslista tai luo uusi. Avaa postituslista.
  • Alatunnisteessa on vihreä palkki jossa lukee muokkaa sääntöjä. Klikkaa sitä.
  • Lisää henkilön tagi, jolla haluatte rajata postituslistan vastaanottajia.
  • Jos haluat rajata henkilöitä esimerkiksi kaupungin perusteella, klikkaa lisää uusi sääntö.
  • Tehtävänimike alasvetovalikosta löytyy vaihtoehdot, valitse siitä mieluinen esimerkiksi kaupunki ja kirjoita haluamasi kaupunki ja paina tallenna.
  • Päivitä sivu ja postituslista on päivittynyt.

Videossa postituslistojen automatisointi tageilla.


Maksumuistutukset, miten lisään maksumuistutukset, miten lisään maksumuistutusmaksun? 16.2.2021

  • Mene taloushallinto -> myyntilaskut -> laskutusasetukset
  • Ohjaustiedoista löydät kohdan 1. maksumuistutus ja 2. maksumuistutus.
  • Voit määritellä ensimmäisen ja toisen maksumuistutuksen lähetysajan laskun lähetyspäivästä.
  • Voit määritellä ensimmäisen ja toisen maksumuistutuksen hinnan, yleensä ensimmäisessä 0,00€ ja toisessa 5,00€.
  • Toiseen maksumuistutukseen voit asettaa asetuksen muistutus postilla.
  • Voit määritellä ensimmäisen ja toisen maksumuistutuksen muistutustekstit.
  • Muista painaa tallenna muutokset.

Miten muokkaan lähetystapojen laskutuslisiä? 16.2.2021

  • Mene taloushallinto -> myyntilaskut -> laskutusasetukset
  • Ohjaustiedoista löytyy kohta Laskujen lähetystavat ja laskutuslisät
  • Löydät kaikki lähetystavat ja niille asetetut laskutuslisät.
  • Voit muuttaa niitä tarpeen mukaan, muista tallentaa muutokset.

Miten lähetän laskun uudelleen? 16.2.2021

  • Jos Lasku on lähetetty väärään sähköpostiosoitteeseen, se on mahdollista lähettää uudelleen toiseen osoitteeseen kirjoittamalla uusi sähköpostiosoite ja lähettämällä lasku. Tallennusta ei tarvita.
  • Myös laskutustapaa voi vaihtaa, tallennus näissä toimii lähetyksen yhteydessä.
  • Jos laskussa on jotain muuta vikaa kuin toimitustapa (esim, väärä hinta, alennus tai eräpäivä) on laskusta tehtävä hyvityslasku ja lähetettävä se hyvityslasku.
  • Luo sitten kopio alkuperäisestä laskusta, jotta pystyt luomaan luonnoslaskun, jota voi muokata ja lähettää.
  • Laskun tiedot eivät lain mukaan saa muuttua.

Miten ylisuoritukset toimivat? 16.2.2021

  • Ylisuoritukset ovat sellaisia, että asiakas on maksanut laskunsa summalla, joka ylittää laskun loppusumman. Järjestelmän pitäisi silloin hajottaa maksusuoritus kahteen osaan.
  • Ensimmäinen osa on laskun loppusummaa vastaava, joka kiinnitetään itsestään laskulle. Toinen osa on loppusumman ylittävä osa, joka jää suorituslistalle orpona.
  • Kun avaat myyntilaskujen suorituslistan klikkaa sarakkeen "Lasku" otsikkoa niin että järjestelmä näyttää "Ei Laskua" - suoritukset ensimmäisenä.
  • Tämän jälkeen voit klikata suorituksen auki Nro sarakkeen linkistä. Maksupäivää ei kannata tässä muuttaa.
  • Kommenttikenttä sisältää pankista tulleen maksajan nimen. Ylinnä olevaan valintalaatikkoon voit syöttää laskun vastaanottajan, numeron tai viitteen.
  • Avautuva lista näyttää vastaavat laskut, niiden loppusumman, avoinna summan, sekä tilan.
  • Valitse vain haluamasi lasku ja klikkaa "Tallenna"

Asiakkaan laskun maksaa yritys, miten saan laskun kohdistettua yritykselle? 19.2.2021

  • Mene CRM -> Yritykset -> valitse yritys tai lisää uusi
  • Pysy samalla sivulla ja mene henkilöt välilehdelle ja paina lisää uusi
  • Lisää haluamasi henkilö CRM:ästä ja paina liitä valittu henkilö
  • Mene henkilön sopimukselle ja valitse laskutus-välilehti ja kirjoita kampanjakoodi kenttään yritystagi, joka tulee olla sama kaikilla henkilöillä, joiden maksut yritys maksaa. (esim. securitas)
  • Kampanjakoodin alapuolelle merkitään, miten sopimuksen maksu jaetaan (prosenteissa tai euromääräisesti).
  • Lisää kyseiseen sopimuksen tietoihin henkilön lisäksi kyseinen yritys (henkilön yläpuolelle).


Järjestelmä muodostaa kuukausittain koontilaskun yritykselle eritellen jokaisen henkilön omalle rivilleen. Nämä laskut pitää aina lähettää käsin (koska ne tulee tarkastaa ennen lähettämistä).

Lähettäminen muutoin kuin kuukauden välein lähettäminen onnistuu myös. Tällöin jokaisesta yrityksen "tukemasta" henkilöstä syntyy oma rivi per kuukausi.


Miten luon roolin? 16.2.2021

  • Rooleilla voit määritellä eri profiilien käyttäjäoikeudet järjestelmässä, esimerkiksi henkilökunnan pääsy tiettyihin kategorioihin järjestelmässä tai asiakkaiden oikeudet artikkelien lukemiseen nettisivuilla.
  • Mene asetukset -> roolit -> roolien hallinta ja Lisää rooli.
  • Valitse roolille nimi ja paina lisää rooli.
  • Klikkaa lisätyn roolin nimeä ja pystyt määrittelemään roolien käyttöoikeuksien hallinnasta nettisivujen käyttöoikeuksia.
  • Käyttöoikeudet välilehdellä kaikissa kohdissa lukee aluksi harmaalla pohjalla ei asetettu, klikkaamalla haluamaasi käyttöoikeuskategoriaa tulee vaihtoehdoiksi, Kyllä, Ei, Rajoitettu tai Ei asetettu.
  • Näin voit määritellä, mitä kyseisen roolin alla oleva henkilö voi sivuilla nähdä tai tehdä.
  • Henkilöt välilehdeltä näet henkilöt, joilla on kyseinen rooli.
  • Järjestelmä hakee automaattisesti CRM:ästä kaikki roolin alla olevat henkilöt.

Katso roolien määrittämisen ohje videolta ajassa 1.05.


Miten muokkaan rooleja? 16.2.2021

  • Roolit kannattaa määrittää tuotteiden kautta, eli aina kun asiakas ostaa uuden tuotteen niin hänen roolit ja käyttöoikeudet päivittyvät asiakkaan ostamien tuotteisiin tai palveluihin liitettyjen roolien mukaan.
  • Voit muokata rooleja käsin asiakkaan CRM:ässä voit lisätä tai poistaa niitä kohdasta CRM-> kontaktit -> henkilöt
  • Henkilö pitää olla kutsuttuna käyttäjäksi tai rekisteröitynyt, jotta rooleja voi hänelle lisätä.
  • Valitse haluamasi profiili ja hae profiililta otsikko Käyttäjätiedot, jonka alta löytyy Roolit, voit lisätä tai poistaa haluamasi roolin asiakkaalle.

Uuden kategorian ja linkin luominen kotisivuille 16.2.2021

  • Mene Kotisivut -> Valikot
  • Valitse lisää uusi ja nimeä kategoria.
  • Paina vihreästä palkista Valitse Linkki
  • Tarkista, että alisivusto on oikea ja hae artikkeli, sivustosi artikkeleista tai lisää linkin osoite, jos sivusto on omien sivujesi ulkopuolella.
  • Paina hyväksy ja tallenna.
  • Siirrä oikeaan paikkaan raahaamalla valikossa.

Miten muokkaan artikkelin kategoriaa ja rooleja kenellä on oikeus lukea artikkelia? 16.2.2021

  • Artikkelin roolin avulla voit määritellä, kenellä on oikeus lukea artikkelia. Lue lisää roolien muokkaus kohdasta.
  • Artikkelin kategoria löytyy artikkelin sisältöeditorista. Pystyt sieltä määrittämään, että minkä kategorian alla kyseinen artikkeli on nettisivuilla.
  • Eli valitse artikkeli ja muokkaa sitä.
  • Sisältöeditorista löydät kohdan asetukset ja sieltä katseluoikeudet.
  • Katseluoikeuksiin voit laittaa roolin, jolla on oikeus lukea artikkelia.



Videossa sisältöjen katseluoikeuksien määrittäminen


Löydät kalenterin adminhallinnasta myynti – tuotteet – tuotteet

  • Tuotteen tyyppi on ajanvaraus
  • Jos tuote on näkyvissä: KYLLÄ niin se löytyy verkkokaupasta, jos näkyvissä: on EI sitä ei löydy verkkokaupasta.
  • Jos tuotetta ei ole liitettynä mihinkään kategoriaan niin se ei näy verkkokaupassa missään kategoriassa. Liitä tuote siis johonkin kategoriaan. Esim. etusivu


Voit muuttaa asiakastilaa päälle ja pois päältä klikkaamalla päälle/pois päältä kohtaa, joka vaikuttaa kalenterin näkymään.
Voit vaihtaa kalenterin viikkonäkymäksi tai päivänäkymäksi klikkaamalla Viikkonäkymä: päällä/pois päältä

  • Asiakastila päällä = Voit varata ajan itsellesi tunnuksillasi niin kuin kuka tahansa muukin asiakas


Asiakastila pois päältä = Adminhallinta, voit poistaa aikoja kalenterista:
  • Valitse kellonajat ja paina poista aikaväli käytöstä.
  • Valitse syy esimerkiksi siivous ja paina vahvista.
  • Näin poistat ajan kalenterista

​​​​​​​

Asiakastila pois päältä = Adminhallinta, Varauksen tekeminen asiakkaalle:
  • Valitse kellonajat ja paina tee varaus
  • Täytä tilaajan tiedot CRM:ästä löytyvillä tiedoilla tai lisää uusi.
  • Tarkista, että ajat ja asiakkaan tiedot on oikein ja paina tallenna.
  • Aukeaa ikkuna, josta pääset takaisin kalenteriin tai juuri tehdylle tilaukselle.


Ajanvarauksen muokkaaminen

  • Hallinnasta, eli myynti – myynti – tuotteet. Ja valitsemasi ajanvaraus -tuote
  • Kun tuote on auki, valitse ylhäältä varaukset ja näet kaikki varauksen mitä tuotteella on kunakin päivänä.
  • Voit poistaa varauksen kohdasta toiminnot ja poista
  • Voit muokata varausta kohdasta toiminnot ja muokkaa ja määrittää uuden ajan tai summan varaukselle ja painaa tallenna.


Varauksen maksaminen kassassa, jos valittuna maksu paikan päällä tai halutaan maksaa avoimia laskuja pois

  • Avaa kassa
  • Valitse henkilö CRM:ästä
  • Valitse ylhäältä Tilaukset/Laskut
  • Valitse oikea tilaus/lasku (Huom! Laskun tulee olla avoimessa tilassa, ei luonnostilassa, jotta lasku voidaan valita maksettavaksi kassasta)
  • Klikkaa maksa ja kulje kassaprosessi normaalisti loppuun.

    ​​​​​​​

Hard Refresh 16.2.2021

  • Selaimen välimuisti kannattaa välillä tyhjentää, jotta järjestelmä toimii parhaalla mahdollisella tavalla.
  • Windowsilla ctrl-shift-R Macilla cmd-shift-R