WiseMarketing (markkinoinnin työkalut) - tutoriaali
Tutoriaali on tarkoitettu WisePlatformin käytön tueksi varsinkin järjestelmän käytön alkuvaiheessa. Se sisältää kirjallisia ohjeita ja sekä videoita markkinoinnin työkalujen käytöstä.
- Tutoriaalin pääsivulta löytyy lyhyt ohje sekä kuvakaappaus jokaisesta aihealueesta.
- Tarkemmat vaiheittaiset ohjeet ja sekä opastusvideot avautuvat uuteen ikkunaan sivulla olevista linkeistä.
Sisältö:
- Sähköpostimarkkinointi
- Ennen lähettämistä valmisteltavat listat ja ryhmät
- Sähköpostimarkkinoinnin lähettäminen
- Tapahtumatyökalu
- Tiedonkeräystyökalu
- Uuden tiedonkeräyslomakkeen luominen ja perusasetukset (vaihe 1)
- Kyselyn muotoilu editorin avulla (vaihe 2)
- Kyselyn upottaminen kotisivuille artikkeliin. (vaihe 3)
Järjestelmän hallintapuolelle pääsee siirtymään kahdella tavalla:
1. Kirjoitetaan selaimen osoiteriville admin.yrityksendomain.fi ja kirjaudutaan palveluun sisään.
2. Kirjaudutaan yrityksen nettisivujen kautta sivuille ja valitaan ylävalikosta CRM / Myynti / Markkinointi / Taloushallinto
- Lähettäjäosoitteet (kenen kaikkien nimissä sähköposteja voidaan lähetetään)
- Postituslistat (erilaiset vastaanottajaryhmät, joille viestit halutaan lähettää)
- Peruutusryhmät (mitä viestejä vastaanottaja ei enää jatkossa saa, mikäli peruuttaa tilauksen)
Kaikille niille, jotka haluavat lähettää sähköpostimarkkinoinnin kautta viestejä, on luotava järjestelmään lähettäjäosoitteet.
Lähettäjäosoitteita pääsee lisäämään / poistamaan järjestelmän hallintapuolelta:
→ "Markkinointi"
→ "Sähköpostimarkkinointi"
→ "Lähettäjät"
Uusi lähettäjäosoite lisätään sivun yläreunasta
→ "Lisää uusi lähettäjäosoite"
Ennen sähköpostimarkkinoinnin viestien lähettämistä täytyy järjestelmään olla luotuna postituslista(t).
Postituslistojen pääsivulla voi tarkastella luotuja listoja sekä muokata niiden nimiä. Lisäksi postituslistoja voidaan lisätä tai poistaa tästä näkymästä.
Järjestelmään pystyy luomaan useita erilaisia peruutusryhmiä. Näin viestin vastaanottajat voivat poistaa itsensä esimerkiksi tarjouspostien vastaanottajalistalta, mutta saavat edelleen yrityksen muun viestinnän.
Sähköpostimarkkinoinnin työkalu / etusivu
Sähköpostimarkkinoinnin työkaluun siirrytään
→ "Markkinointi"
→ "Sähköpostimarkkinointi"
→ "Sähköpostit"
Sähköpostimarkkinoinnin etusivulla näkyy listauksena
- lähetetyt sähköpostit,
- ajastetut sähköpostit
- luonnokset
Näkymää ja sarakkeita pääsee muokkaamaan oikean ylälaidan ratas-ikonista.
Siirrytään sähköpostimarkkinointiin järjestelmän hallintapuolelta kohdasta:
→ "Markkinointi"
→ "Sähköpostimarkkinointi"
→ "Sähköpostit"
Luodaan uusi sähköpostiviesti klikkaamalla sivun yläreunasta
→ "Lisää sähköposti" -painiketta.
Vaihe 1: Viestin perustietojen lisääminen
Perustiedot välilehdellä määritellään
- sähköpostin nimi
- sähköpostin aihe
- tagit
- sähköpostin pohja
- viestin lähettäjä
- tilauksen peruutusryhmä
Kun perustiedot ovat valmiina, klikataan →"Seuraava".
Vaihe 2: Viestin sisällön määrittäminen ja muotoilu
"Sisältö"-välilehdellä määritellään lähetettävän viestin sisältö. Sisältönä voidaan tuoda esimerkiksi kotisivujen etusivu tai mikä tahansa muu artikkelihallinnan artikkeli. Sisällön voi myös rakentaa alusta alkaen itse oikean reunan sisältöeditorilla.
Tällä välilehdellä sisältöä voidaan esikatsella ja viestistä voidaan lähettää testiposti haluttuihin sähköpostiosoitteisiin.
Vaihe 3: Vastaanottajien määrittely / postituslistan valinta
Järjestelmään on ennen postituksen lähettämistä pitänyt luoda postituslistat.
Valitaan haluttu postituslista listalta laittamalla rasti ruutuun.
Kaikkein ylimmästä rastista pääsee valitsemaan kaikki postituslistat kerralla.
"Lähetys"-välilehdellä nähdään yhteenveto, mitä viestiä ollaan lähettämässä ja mille postituslistalle.
Lähetys-kohdassa määritetään halutaanko viesti lähettää heti vai ajastaa lähtemään myöhempänä ajankohtana.
Valitaan haluttu toiminto ja painetaan "lähetä"-nappia.
Tämän jälkeen viesti näkyy sähköpostien listauksessa joko lähetettynä tai ajastettuna viestinä. Ajastettuja viestejä on mahdollista vielä muokata tai peruuttaa niiden lähetys.
Tapahtumatyökaluun siirrytään järjestelmän hallintapuolelta valitsemalla
→ "Markkinointi"
→ "Tapahtumat"
Uusi tapahtuma lisätään klikkaamalla sivun yläreunasta
→ "Lisää tapahtuma"
Vaihe 1: Tapahtuman perustietojen lisääminen
"Tapahtuman tiedot" -välilehdellä määritetään mm.
- tapahtuman nimi
- kirjoitetaan tapahtumakuvaus
- alkamis- ja päättymisajat
- tapahtumapaikka.
Tässä vaiheessa asetetaan myös mahdolliset kiitosviestit sekä sähköpostivahvistukset osallistumisesta.
Vaihe 2: Ilmoittautumislomakkeen kysymykset
"Yksilöidyt kysymykset" -välilehdellä määritetään kysymykset, jotka tapahtumaan ilmoittautuvalta halutaan ilmoittautumislomakkeella kysyä.
Henkilötiedot-elementin kynäikonin takaa pääsee esimerkiksi määrittäämään, mitä henkilötietoja halutaan kysyä (osoite, maa, syntymäaika, puhelin, tehtävänimike, henkilötunnus).
Vaihe 3: Kutsuttavien listan laatiminen
Kutsuttavien listan sekä kutsun laatimisen voi tehdän kummassa tahansa järjestyksessä. Halutessaan voi siis ensin muotoilla kutsun ja vasta tämän jälkeen muodostaa kutsuttavien postituslistan.
Tapahtumaan kutsuttavat henkilöt määritetään välilehdellä
→ "Kutsuttavat"
Valitaan vielä tämän alta
→ "Kutsuttavat"
Klikataan oikeasta yläkulmasta
→ "Kutsu henkilöitä"
Tapahtumakutsu laaditaan välilehdellä
→ "Kutsuttavat"
ja valitaan tämän alta vielä
→ "Kutsu"
Kutsu laaditaan samanlaisella sisältöeditorilla kuin järjestelmän artikkelit tai sähköpostimarkkinointiviestit.
Kutsua voi esikatsella sekä lähettää siitä testiviestin haluamaansa sähköpostiosoitteeseen.
Kutsu voidaan lähettää milloin tahansa uudelleen halutulle kohderyhmälle (kaikille / ilmoittautuneille / ei ilmoittautuneille / ei lähetetyille / ei avanneille)
Järjestelmään on luotu myös "muistutusviesti"-toiminto, jonka avulla tapahtumaan ilmoittautuneille pystyy muotoilemaan uuden viestin. Toimintoa voidaan hyödyntää esimerkiksi tapahtumasta muistuttamiseen tai jonkun ennakkomateriaalin lähettämiseen.
Vaihe 1: Uuden tiedonkeräyslomakkeen luominen ja perusasetukset
Tiedonkeräystyökalu löytyy järjestelmän hallintapuolelta valitsemalla
→ "Markkinointi"
→ "Tiedonkeräys"
Uusi tiedonkeräyslomake luodaan klikkaamalla sivun yläreunasta
→ "Uusi tiedonkeruulomake"
Vaihe 2: Kyselyn muotoilu editorin avulla
Kysely muotoillaan tiedonkeräystyökalun editori-välilehdellä. Oikean reunan sisältöeditorista voidaan:
- raahata eri elementtejä haluttuun kohtaan kyselylomakkeen sisältöalueelle.
- klikata haluttua elementtiä, jolloin se ilmestyy lomakkeen viimeiseksi.
Vaihe 3: Kyselyn upottaminen kotisivuille artikkeliin
Tiedonkeräystyökalulla luodun valmiin kyselylomakkeen saa upotettua kotisivuille artikkeliin.
Huom. Ennen kyselylomakkeen upottamista artikkeliin täytyy järjestelmään olla luotuna sekä kyseinen artikkeli että kyselylomake.
Artikkelihallinnassa artikkelin muokkaustilassa valitaan oikean reunan sisältöeditorista "Tiedonkeräys"-elementti, joka raahataa (tai klikataan) artikkelin sisältöalueelle.